UN MODEL CHRISTIC DE MISIUNE
Autor: Florin T. Cimpean  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Adaugata in 26/03/2008
    12345678910 0/10 X
UN MODEL CHRISTIC DE MISIUNE
„Veniţi de vedeţi un om, care mi-a spus tot ce am făcut; nu cumva este acesta Hristosul?"
Ei au ieşit din cetate, şi veneau spre El.
În timpul acesta, ucenicii Îl rugau să mănînce, şi ziceau: „Învăţătorule, mănîncă!"
Dar El le-a zis: „Eu am de mîncat o mîncare, pe care voi n\'o cunoaşteţi."
Ucenicii au început să-şi zică deci unii altora: „Nu cumva I-a adus cineva să mănînce?"
Isus le-a zis: „Mîncarea Mea este să fac voia Celui ce M\'a trimes, şi să împlinesc lucrarea Lui.
Nu ziceţi voi că mai sînt patru luni pînă la seceriş? Iată, Eu vă spun: Ridicaţi-vă ochii, şi priviţi holdele, cari sînt albe acum, gata pentru seceriş. Ioan 4:29-35

Spre deosebire de evangheliile synoptice, Evanghelia dupa Ioan nu se incheie cu un mandat clar de misiune mondiala. Acest lucru nu inseamna ca Marea Trimitere este neglijata in aceasta evanghelie. De fapt intraga carte se constitue intr-un manual de misiologie care prezinta un model christic de misiune, modelul Misionarului divin, Isus Christos. Asadar, aceasta evanghelie ne prezinta un pragmatism misionar de emulate.
Ioan este un scriitor sensibil ce vede misiunea bisericii prin perspective iubirii. In procesul misiunii intreaga fiinta este implicate. Ca fiinte umane noi percepem realitatea inconjuratoare prin cele cinci simturi cu care am fost inzestrati de Creator. De aceea, o misiune sensibila este cea care implica toate simturile noastre: Vazul, Auzul, Pipaitul, Gustul si Mirosul. Acesta este modelul Christic de misiune.


Primul simt, este vazul, vederea si are de a face cu VIZIUNEA noastra. Ioan afirma ca marturia lui se bazeaza pe vedere: "ce am vazut cu ochii nostri, ce am privit"(1Ioan 1:1). El l-a vazut pe Isus la lucru. El l-a vazut pe Isus vazind. Isus a vazut pe oameni. A avut ochi pentru ei. L-a vazut pe Zacheu in dud. A vazut femeia l-a fintina. Isus i-a vazut pe cei ascunsi sip e cei nevazuti si pe cei nebagati in seama. L-a vazut pe Matei la vama si l-a chemat dupa el. L-a vazut pe slabanogul de 38 de ani (Ioan 5:6) si I s-a facut mila de el. L-a vazut pe Petru in momentul lepadarii, dar l-a vazut si dupa inviere cu inima frinta de regret amar. Isus a vazut nevoile uriase. Dar Isus a vazut si resursele. Isus i-a vazut pe pacatosii lumii si i-a iubit. Isus te-a vazut pe tine pe cind erai mizerabil si pacatos si murdar. A vazut toata mizeria ta si murdaria si pacatosenia, dar in acelasi timp a vazut ce poti devenii prin jertfa lui. A vazut singele lui spalind pe cei mai mari pacatosi, cele mai teribile pacate. De aceea, Isus, prin exemplu propriu, cere ucenicilor lui sa vada. De aceea le-a zis "Ridicati-va ochii sa vedeti holdele coapte. Ridicati-va ochii sa vedeti nevoile, sa vedeti resursele pe care le avem, sa vedem ce putem deveni prin el, ce putem realiza prin puterea Duhului Sfint". Si vazind nevoile din jurul nostru, si actionind in conformitate intr-o zi vom vedea pe Dumnezeu. Intr-o zi Elisei s-a rugat pentru Ghehazi ca acesta sa poata vedea resursele lui Dumnezeu. Stefan cel care a vazut nevoile din jurul lui a spus intr-o zi "Iata, vad cerurile deschise, si pe Fiul Omului stind in picioare la dreapta lui Dumnezeu" (Fapte 7:56). Un misionar adevarat este un vizionar care observa nevoile uriase ce par insurmontabile, dar in acelasi timp vede resursele si solutiile divine care sunt la dispozitia noastra. Aceasta este in mod practic adevarata viziune.
Al doilea simt implicat in misiune este Auzul, ceea ce reprezinta SENSIBILITATEA bisericii. Ioan da o atentie deosebita acestei capacitati umane: El isi bazeaza marturia pe "ce am auzit". De aceea, el exhorteaza bisericile in felul urmator: "Cine are urechi, să asculte ce zice Bisericilor Duhul.(Apoc. 3:13)" Dumnezeu este un Dumnezeu ce aude. I-a auzit pe Evrei in robie (Ex 2:24) si aude sufletul zdrobit, geamatul infundat, inima indurerata, rugaciunea fierbinte. Idolii lumii au urechi, dar nu aud (Psalm 115:6), dar urechea Domnului nu este prea tare ca sa nu auda. Isus a auzit strigatul lui Bartimeu, "Fiul lui David, ai mila de mine!". El a auzit scincetul de copil si a raspuns: "Lasa-ti copilasii sa vina la mine, si nu-I opriti. In New Jersey, intr-un orasel, 3 baieti de 11, 6 si 5 ani se jucau in gradina. Cind s-a lasat seara parintii nu i-au gasit si i-au dat disparuti. I-a cautat politia, parintii, comunitatea, nimic. Dupa 3 zile un unchi se duce in gradina la o masina abandonata sa caute un cablu pentru a da current unei masini. Deschide portbagajul si spre stupoarea lui cei 3 copii erau in portbagaj, morti. Copii s-au jucat si au intrat in portbagajul care s-a inchis. Ei nu l-au putut deschide. Tragedia este ca in timp ce o multime de oameni ii cautau peste tot, copiii acestia strigau dupa ajutor fara sa-i auda nimeni. Cine o sa auda strigatele celor nvoiasi, nemintuiti? Cine o sa auda glasul Domnului. Cine are urechi sa auda... Traim intr-o lume zgomotoasa in care nu mai putem distinge vocea Domnului si glasul celor nevoiasi. Un adevarat misionar si-a pregatit urechea sa auda atit vocea Domnului cit si glasul disperat al celor nemintuiti.
Al treilea simt este Pipaitul, atingerea, caldura, si inseamna de fapt IDENTIFICAREA noastra cu cei din jur, cu cei de o alta cultura, culoare si religie. Isus a atins oamenii cu prezenta Sa, cu caldura Sa, cu zimbetul sau, cu iubirea sa, cu privirea sa, cu glasul sau. A atins piinile si pestisori si ele s-au imultit devenind o binecuvintare pentru multimi. A atins ochii orbului (Ioan 9:6) si i-a deschis. L-a atins pe lepros in ciuda traditiei si l-a curatit. A atins piinea in seara tainica a cinei, dind o noua semnificatie suferintei si mortii. Femeia cu hemoragie s-a atins de El si a fost vindecata, Toma i-a atins rana si a crezut. De-alungul istoriei a atins milioane de oameni si aceasta atingere a fost radicala si transformatoare. Modelul christic este modelul atingerii, al identificarii si influentei.
Al patrulea simt este Mirosul si reprezinta adaptarea noastra la conditii adverse, la alte culturi, inseamna sacrificiul misionarului. Isus i-a mirosit pe mizerabilii lumii. Leprosul mirosea urit. Lazar mirosea urit, lumea si pacatul lumii miroseau urit si de aceea Isus Hristos ne-a iubit, şi S\'a dat pe Sine pentru noi „ca un prinos şi ca o jertfă de bun miros", lui Dumnezeu" (Ef. 5:2). Isus a parasit Gloria eterna si mireasma sfinteniei divine ca Misionarul Divin pentru umanitate si s-a adaptat conditiilor umane luind asupra sa toata mizeria umana. Isus a facut din dealul mizeriei, Dealul Capatinii- locul de gunoi al Ierusalimului si al lumii, Golgota – locul iubirii divine. Crestinismul transforma mirosurile: de alcool, de tutun, de droguri in parfumuri ceresti. In mod analog, biserica trebuie sa se adapteze conditiilor, culturii, vremurilor si sa nu se sperie de mizerabilii lumii, de mirosurile nocive pe care le raspindeste lumea ce zace in ignoranta si pacat.
Al cincelea simt este Gustul ce reprezinta PASIUNEA noastra pentru misiune. Isus este o persoana consumata de misunea pe care o indeplineste. Cred ca urmatoarele versete din Ioan 4:31-34 sunt concludente: "În timpul acesta, ucenicii Îl rugau să mănînce, şi ziceau: „Învăţătorule, mănîncă!"
Dar El le-a zis: „Eu am de mîncat o mîncare, pe care voi n\'o cunoaşteţi."
Ucenicii au început să-şi zică deci unii altora: „Nu cumva I-a adus cineva să mănînce?"
Isus le-a zis: „Mîncarea Mea este să fac voia Celui ce M\'a trimes, şi să împlinesc lucrarea Lui".
O biserica ce nu este consumata cu sufletele pierdute, de aceeasi cultura sau de alta cultura, este o biserica ce violeaza madatul divin dat de Isus Christos. Adevarata nutritie spirituala pentru biserica vine din cimpul misionar unde miliarde de oameni sunt subnutriti spiritual si au nevoie sa guste ’cit de bun este Domnul". Inima lui Isus a fost si este plina de pasiune si compasiune pentru astfel de oameni.

In final, as dori sa reiterez ca Evanghelia dupa Ioan ne prezinta un model Christic de misiune, un model ce ar trebui sa fie adoptat de biserica lui Dumnezeu ca singurul model eficient. O implicare misionara la nivelul simturilor este o misiune holistica ce urmeaza exemplul Mintuitorului. Intrebarea ramine: Cine vede holdele coapte? Cine aude glasul? Cine se identifica cu cei nemintuiti? Cine se adapteaza conditiilor dificile de misiune? Cine este consumat cu pasiune pentru misiune? Este Isus. Dar poti fi si tu!

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 2604
  • Export PDF: 4
Opțiuni