CONDITIILE STUDIERII BIBLIEI
Autor: Anonim  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Adaugata in 25/01/2006
    12345678910 0/10 X
CONDITIILE STUDIERII BIBLIEI

De multe ori se spune si se afirma ca "trebuie sa luam Biblia in serios", dar nu se precizeaza cum! Tocmai asta vreau sa facem acum! Sa invatam cum "se ia in serios Biblia". Sa aflam metode de studiu ale ei si cum trebuie studiata.

Alte tipuri de studiu:

- studiul tematic, sau pe subiect; are riscurile lui!
- studiul cuvintelor
- studiul doctrinelor, ale marilor doctrine ale Bibliei.
- studiul biografiilor marilor oameni ai lui Dumnezeu, de exemplu, Pavel, Petru, etc.

OBSERVATIE: Noi nu invatam cum sa analizam Biblia de dragul analizei ei, cum s-o disecam de dragul disectiei, ci cum s-o placem mai mult. Cum sa o intelegem mai bine si cum s-o abordam mai sanatos. Va amintiti ca studiul acesta vi l-am propus ca o solutie la pierderea interesului si lipsa placerii in citirea devotionala a ei.

Noi, nu ne "analizam" iubitele cand suntem indragostiti! Ci le placem, le iubim, gata sa trecem cu vederea micile defecte. Ce se intampla adesea, este ca a analiza ceva, ii distruge farmecul!!

"PARALIZIA ANALIZEI"

Daca ne concentram in mod necuvenit asupra metodelor si a metodologiei studierii Bibliei riscam sa suferim de "PARALIZIA ANALIZEI"!! Un fenomen intalnit in lumea cercetatorilor stiintifici. Te scufunzi atat de mult in analiza incat uiti ce si de ce ai pornit sa analizezi.

Multi iau metodele (formele studiului) mult prea in serios, lucru care nu se presupune. Intr-adevar principiile nu se schimba, insa metodele.... Asa s-a intamplat cu ceea ce am invatat la Castel, la Scoala Biblica a Capelei Calvarului! Pentru ca la un moment dat am fost intrebat cum imi pregatesc eu studiul si am raspuns ca nu tocmai asa cum s-a predat acolo, adica fara sa urmez cu exactitate pasii studiului biblic inductiv am fost privit cu suspiciune si neincredere. Cu toate acestea aplicam principiile studiului biblic inductiv in studiul meu, desi nu sub forma in care ne-au fost predate.

"Multi nu vad padurea din pricina copacilor!!"

Ceea ce eu doresc este sa fim eficienti in aplicarea principiilor studiului biblic inductiv si sa devenim din nou entuziasmati de Biblie. De multe ori rigiditatea te impiedica sa te indragostesti de ea. A-l cunoaste pe Autorul ei si a-l intelege nu inseamna a deveni excesiv de preocupat de metodologie. Doresc de asemenea, sa ajungem sa stapanim niste metode, dar mai ales sa ajungem ca in urma studiului ei sa devenim stapaniti de ea si de spiritul ei.

Cea mai buna (fara scuze!) metoda de abordare a ei este de a o studia verset cu verset!! Studiu care sa fie predicat expozitional. Inseamna, "a manca elefantul bucatica cu bucatica!" Carte cu carte, capitol cu capitol, verset cu verset! Intr-adevar necesita o munca titanica, insa este singurul mod care sa ne poata oferi intreg planul lui Dumnezeu.

Sa pastrezi echilibrul in studiu! Multe adevaruri duse-n extrema si amplificate excesiv devin erezii.

Este bine pentru inceput sa alegi o carte si sa ajungi sa o stapanesti, sa-i cunosti autorul, intentia scrierii ei, primitorii ei, problemele cu care se confruntau. Pentru aceasta va voi propune mai tarziu metoda studiului biblic individual al unei carti a Bibliei si un exercitiu al ei.

Spre deosebire de multi care recomanda noilor crestini sa citeasca si sa studieze Evanghelia lui Ioan, Chuck Missler propune un studiu al Apocalipsei!! Este singura carte, spune el, si are dreptate, care are indrazneala sa afirme ca citind-o vei fi binecuvantat.

Apoc.1:3 "Ferice de cine citeste, si de cei ce asculta cuvintele acestei proorocii, si pazesc lucrurile scrise in ea!"

DE LA INCEPUT LA SFARSIT!

A incerca sa studiezi asa Biblia de fapt reconstituie felul in care evrei citesc: nu de la stanga la dreapta, ci invers!! De la dreapta la stanga. Doar asa se poate intelege Vechiul Testament, daca se interpreteaza prin prisma Noului Testament. De la coada la inceput. Biblia se interpreteaza "cum se citeste". Cand eram in scoala ca un elev bun si silitor ce eram (!!??) intotdeauna saream la sfarsitul manualelor : acolo se gaseau raspunsurile la exercitii!!!

"Noul Testament se gaseste ascuns in Vechiul Testament, iar Vechiul Testament se gaseste revelat in Noul Testament."

CONDITIILE CA TU SA POTI STUDIA BIBLIA - SA FII MANTUIT!!

Prima si cea mai importanta conditie pe care majoritatea ori o ia de la sine, ori o ignora, este ca pentru a studia Biblia tu trebuie sa fii mantuit!! De exemplu, eu unul am asudat cu Biblia in fata incercand sa o citesc sau sa o pricep, si desi intelegeam cuvintele ei semnificatia si felul in care ele puteau sa-mi schimbe viata imi scapa pentru ca nu eram mantuit. Pacatele nu-mi erau iertate, eu niciodata nu-mi cerusem iertare de la Dumnezeu, nu-mi pusesem increderea in jertfa lui Isus de pe cruce. Biblia era o carte inchisa pentru mine!!! Eram strain de ea!

Cati sunt mantuiti dintre cei ce studiaza Biblia?

"Dar omul firesc nu primeste lucrurile Duhului lui Dumnezeu, caci, pentru el, sunt o nebunie; si nici nu le poate intelege, pentru ca trebuiesc judecate duhovniceste." (1 Cor.2:14)

"De aceea toata descoperirea dumnezeiasca a ajuns pentru voi ca vorbele unei carti pecetluite. Daca o dai cuiva care stie sa citeasca, si-i zici; ,Ia citeste!` El raspunde: ,Nu pot, caci este pecetluita!` Sau daca dai cartea unuia care nu stie sa citeasca si-i zici: ,Ia citeste!` El raspunde: ,Nu stiu sa citesc.`` Domnul zice: ,,Cand se apropie de Mine poporul acesta, Ma cinsteste cu gura si cu buzele, dar inima lui este departe de Mine, si frica pe care o are de Mine, nu este decat o invatatura de datina omeneasca...In ziua aceea, surzii vor auzi cuvintele cartii, si ochii orbilor, izbaviti de negura si intuneric, vor vedea. Cei nenorociti se vor bucura tot mai mult in Domnul, si saracii se vor veseli de Sfantul lui Israel. Caci asupritorul nu va mai fi, batjocoritorul va pieri, si toti cei ce pandeau nelegiuirea vor fi nimiciti... Caci cand vor vedea ei, cand vor vedea copiii lor, in mijlocul lor, lucrarea mainilor Mele, Imi vor sfinti Numele; vor sfinti pe Sfantul lui Iacov, si se vor teme de Dumnezeul lui Israel. Cei rataciti cu duhul vor capata pricepere, si cei ce carteau vor lua invatatura." (Isaia 28:11-13, 18-20, 23-24)

Indiferent de ce metode stapaneste cineva, daca respectivul nu este mantuit, nu este nascut din nou, nu poate studia Biblia, in adevaratul sens al cuvantului! Doar dupa ce se intoarce la Dumnezeu, Biblia nu va mai fi pentru el o carte pecetluita.

Studiul Bibliei nu reprezinta un exercitiu intelectual si desi iti va ascuti enorm mintea ta, fiind o carte spirituala Biblia, studierea ei inseamna o confruntare spirituala si o experienta supranaturala!! Se spune ca multi nu plac Biblia pentru ca gasesc greseli in ea, cand in realitate, ea este cea care gaseste greseli in ei, si este ceea ce urasc in caracterul acestei carti.

"A fii mantuit conteaza mai mult ca patru ani de greaca si patru ani de ebraica!!", spune pe drept cuvant cineva, si inseamna mai mult decat a avea o diploma in studii biblice. Escadroane de savanti o studiaza fara sa o inteleaga! "O diploma in teologie este o dovada sigura a unei profunde nesigurante interioare"?!

"Un suflet umil si doritor va descoperi mii de lucruri in Biblie pe care savantul mandru, arogant si ingamfat va esua jalnic sa le inteleaga" J.C.Ryle

SCOPUL STUDIULUI BIBLIC

Studiul Bibliei rezulta in educatia spirituala a intregii persoane, nu doar in iluminarea intelectuala a mintii acesteia.

MEDITATII DE LA AUTORUL EI!!

Biblia nu se studiaza fara rugaciune. Rugaciunea este mijlocul prin care noi primim "meditatii" de la Autorul Scripturii. Sa ne gasim in prezenta Lui ca si Enoh despre care se spune ca "a umblat cu Dumnezeu". Doar in felul acesta participi in procesul invatarii ei.

DE CE TREBUIE PRIVITA IMAGINEA EI DE ANSAMBLU

Exista vreun capitol despre botez? Despre mantuire? Despre Trinitate? Observati cum fiecare doctrina majora a credintei este distribuita pe tot cuprinsul ei! Este ceea ce spune Isaia:

"...si pentru ei cuvantul Domnului va fi: ,,Invatatura peste invatatura, invatatura peste invatatura, porunca peste porunca, porunca peste porunca, putin aici, putin acolo" (Isaia 28:13)

Multi cand citesc pasajul de mai sus isi inchipuie ca este vorba despre cantitatea de invatatura care trebuie receptata, dar expresia vorbeste mai degraba despre modul de ordonare si distribuire al adevarului pe tot cuprinsul Scripturii.

De ce a ales Dumnezeu aceasta modalitate de comunicare a adevarului? INGINERIA COMUNICATIILOR este ramura care ne ofera o explicatie. Cand exista o BRUIERE OSTILA se emit semnale pe toata lungimea spectrului de banda pentru a o evita. Asa au functionat posturi de radio ce erau bruiate din tarile comuniste. Au imprastiat semnalul in intreg spectrul benzii iar semnalele lor nu au putut fi oprite sa patrunda.

De aceea, chiar daca smulgem o pagina sau daca o lipsim de o carte a ei (evident, nu recomand sa se faca asa, dar sa zicem!), nu-i putem reduce la tacere mesajul ei al adevarurilor despre Dumnezeu si despre mantuire. Intr-adevar, se pierde din acordul ei fin si din rezolutia acestor adevaruri, dar nu se pot obscura. Aceasta este proprietatea acordata in mod divin Scripturilor.

RESPECTUL FATA DE CUVANT

Sa intelegem ca avem de-a face cu Cuvantul lui Dumnezeu. Trebuie sa fii pregatit sa o asculti si sa o implinesti mai inainte ca sa se te apuci sa o studiezi. Asa cum se spune in Ioan 7:17, revelatia se face doar in urma ascultarii.

"Daca vrea cineva sa faca voia Lui, va ajunge sa cunoasca daca invatatura este de la Dumnezeu, sau daca Eu vorbesc de la Mine."

Cum stii daca Biblia este adevarata? Acesta este testul experimental, empiric la care poti supune Cuvantul lui Dumnezeu. Ascult-o si vei vedea ca este adevarata.

Adesea noi spunem, "a vedea inseamna a crede", sau "credem ce vedem". In Biblie insa se gaseste reversul: "a crede inseamna a vedea", a intelege. Crezand, intelegem.

Din experienta fiecare crestin ar trebui sa stie ca ADEVARUL ASCULTAT CONDUCE LA SI MAI MULT ADEVAR. Gasesti un adevar in Bibliei? Aplica-l in viata ta si te vei vedea condus intr-o neasemuita aventura a cunoasterii!! Lui Avraam noi presupunem ca mai intai Dumnezeu i s-a revelat si abia dupa aceea el l-a urmat intr-o adevarata aventura a credintei ce a sfarsit in Canaan. In realitate Scriptura ne spune ca mai intai Avraam l-a ascultat pe Dumnezeu cand l-a chemat. Observati ordinea : CHEMAREA - ASCULTAREA - DESCOPERIREA. Nu invers. Voi asculta de ce stiu. Ei bine, noi stim foarte multe lucruri de la Dumnezeu. Stim ca Fiul Sau a murit pentru noi ca sa fim iertati si mantuiti. Ce stim ar trebui sa facem, adica sa-l primim in inimi si sa-l ascultam. Atunci El ne va arata mai multe.

Cu aceasta atitudine se poate pleca la studiul Bibliei. Acestea sunt conditiile care trebuie indeplinite daca cineva vrea sa studieze Biblia.

Cum se studiaza diferitele forme ale scrierilor biblice? Dupa cum stiti si v-am aratat data trecuta, prin ilustratia "mainii", Biblia contine mai multe forme literare.

Trebuie sa invatam cum sa studiem diferitele forme ale scrierilor biblice. Cum se studiaza o epistola, o evanghelie, o pilda, un proverb, o profetie, o carte istorica.

Studiul biblic al unei carti individuale a Bibliei

1. DESCRIEREA METODEI
2. EXEMPLIFICAREA EI

1. DESCRIEREA METODEI

Biblia este o biblioteca compusa din 66 de carti deosebite intre ele, fiecare aducandu-si contributia comuna caleidoscopului adevarului lui Dumnezeu. Un studiu biblic satisfacator se presupune sa-i descopere celui ce studiaza ideea centrala a unei carti, tema autorului, intentia scrierii cartii. Pentru a ajunge la acest rezultat, cel ce studiaza trebuie sa se angajeze intr-o analiza integrala a cartii. Adica de a o studia toata dintr-o data.

Elemente ale studiului individual al unei carti: procesul aflarii temei principale, a primitorilor, a problemelor ce au necesitat scrierea.

1) Descopera principala tema a cartii. Cum se face? Prin citire atenta si observare a ideilor enuntate de autor, a problemelor carora se adreseaza, a grupului caruia ii scrie. Aceasta ar trebui sa se gaseasca sub forma unui titlu sau a unei fraze. Determina, intai singur, tema cartii si apoi compara ce-ai obtinut cu temele indicate in alte carti de introduceri ale Bibliei unde sunt prezentate temele, autorul, intentia scrierii cartii, etc.

Eu unul va pun la dispozitie schitele lui Vernon McGee, pentru comparatie.

2) Aflati ce puteti despre autorul cartii. Despre personalitatea lui, despre biografia lui (de unde vine, al cui fiu este, ce frati, surori are...). Aceste date se pot gasi fie intr-o carte scrisa de acesta, fie in alte carti ale Bibliei. Pentru a descoperi mentiunile respectivului autor mai trebuiesc citite si alte carti ale Bibliei.

Exemplu: daca analizam o carte individuala, cum ar fi 1 Petru, pentru a afla date biografice privitoare la apost. Petru, autorul epistolei, mai trebuiesc consultate si Evangheliile sau Faptele Apostolilor.

3) Unde s-a scris cartea? Daca este posibil acest lucru ar trebui sa se determine in urma citirii cartii ce se studiaza. Indica capitolul si versetele pe care le folosesti pentru concluzia ta. Daca cartea studiata nu contine indicii ale locului unde a fost scrisa (de exemplu, de unde a fost expediata epistola; unde s-a scris evanghelia) se pot consulta cartii de introduceri biblice.

4) Cand a fost scrisa? Gasiti pasajele care indica momentul (aproximativ) al scrierii cartii. Localizarea momentului scrierii cartii in timpul vietii autorului.

5) Cine erau primitorii cartii (epistola, evanghelie, etc.)? Cui a fost adresata cartea? Oferiti indiciile existente privitoare la grupul de primitori ai epistolei daca acestea se intalnesc in cuprinsul cartii. Daca nu exista mentiuni directe care sa spuna cine sunt acestia, se poate determina (sau, cel putin, presupune) cine erau privind la temele si problemele abordate de autor. Se poate apela la surse exterioare daca dovediti ca in cartea studiata nu exista nici un fel de mentiuni privitoare la cei carora le-a fost scris!!

6) Ce probleme din vietile lor au solicitat scrierea cartii? Acestea se pot determina dupa declaratiile de intentie ale autorului privitoare la scopul scrierii. Sau, se poate afla dupa problemele discutate in carte (se vorbeste de lege, de fapte? Ce notiuni teologice sunt mentionate?) Indicati dovezile textuale ale acestor probleme. In general autorul le "spune pe nume". La acest capitol folosirea surselor exterioare Bibliei nu este recomandata devreme ce de regula contine referiri bogate la acestea.

7) Care sunt termenii repetati, cuvintele cheie, expresiile deosebite ce apar in carte? Aceasta se poate face urmarind aparitiile unui cuvant din intreg continutul cartii. Aceste aparitii se pot enumara pentru a evidentia principala tema a cartii. De asemenea, expresiile deosebite atrag atentia asupra temei expuse in carte si a problemelor cu care se confruntau primitorii scrierii.

8) Ce invata cartea privitor la Persoana lui Dumnezeu? Ce spune despre Domnul Isus Hristos? Aratati felul in care Dumnezeu este prezentat. Iubitor, manios, etc. Ce atribute ale sale sunt subliniate in cartea studiata.

9) Ce li se cere primitorilor sa faca? Ce porunci le sunt date? Acestea pot fi evidentiate prin tonul frazelor, prin interdictiile impuse, prin taria cuvintelor. De obicei, cuvinte ca, "de aceea", "asadar", "dar", indica schimbarea tonului autorului si introducerea unor porunci. Prin inspiratia Duhului Sfant acestea au fost plasate in orice carte a Biblie.

10) Ce fagaduinte de la Dumnezeu le ofera autorul?

2. EXEMPLIFICAREA METODEI

Sa luam pentru exemplificarea metodei EPISTOLA SOBORNICEASCA (GENERALA; UNIVERSALA) A LUI IACOV. Un studiu individual prescurtat al cartii. Deschideti Bibliile!!

1) Tema principala a cartii:

"credinta crestina in actiune", sau, "Locul faptelor bune in Crestinism

2) Autorul cartii:

Este iudeul Iacov, fratele de trup al Domnului Isus (vezi, Gal.1:19), supranumit "Cel Drept". Iuda, autorul epistolei, este si el frate al Domnului si al lui Iacov (Iuda 1:1; Mt.13:55; Mr.6:3; 1Cor.9:5). Nu este acelasi Iacov (fiul lui Zebedei, fratele lui Ioan), omorat cu sabia de Irod (Fapte 12). A fost lider al Bisericii din Ierusalim (Fapte 15:13; Gal.2:9), un iudeu strict care avea mare respect fata de spiritul legii.

Cu toate acestea, exista o oarecare disputa asupra adevaratului autor deoarece in NT se gasesc cel putin 4 oameni cu numele de Iacov.

3) Unde s-a scris cartea:

Probabil, Ierusalim. Autorul este familiarizat cu problemele crestinilor evrei (persecutia) atat a celor din tara cat si ale celor "imprastiati" pretutindeni.

4) Cand a fost cartea scrisa:

Cea mai timpurie scriere a Noului Testament (probabil prima). Anii aproximativi ai scrierii ei: 45-50, dupa unii (V.McGee), 60 dupa Halley, 45-58 dupa Thiessen. Mai inainte ca multi neevrei sa devina crestini. Aproape de sfarsitul a 30 de ani de pastorire a bisericii din Iudea.

5) Cine au fost primitorii cartii:

Crestinilor evrei ce traiau departe de Pamantul sfant.

6) Ce probleme din vietile lor au necesitat scrierea cartii:

Isi pierdeau rabdarea in incercari (1:1-12). Au inceput sa-l blameze pe Dumnezeu pentru suferinte (1:13-18), greseau in purtare (1:19; 5:20), favoritism fata de bogati in biserica (2:1-4), amagire intr-o credinta fara fapte (cap.2), o limba sloboda (3:15), atitudini lumesti, lipsa de blandete, de intelepciune, invidii, certuri, nesupunere, etc. Dupa cum se vede, crestinii carora Iacov le-a scris erau confruntati cu probleme foarte numeroase.

7) Care sunt termenii repetati, cuvintele cheie, expresiile deosebite ce apar in carte:

Credinta, faptele, rabdarea, legea, intelepciunea, bogatia, fratii. "Credinta fara fapte, este moarta"

8) Ce invata cartea privitor la Persoana lui Dumnezeu si despre Isus:

Isus, Domnul slavei - 2:1
Isus nu priveste la fata (pozitia sociala) a omului - 2:1
Isus este Fiul lui Dumnezeu - 1:1
Dumnezeu este generos cu toti cei ce-i cer intelepciune - 1:5
Dumnezeu daruieste cununa vietii - 1:12
Dumnezeu nu se schimba - 1:17
Dumnezeu nu poate fi ispitit de rau - 1:13
Dumnezeu nu-l ispiteste pe om - 1:13
De la Dumnezeu vine orice dar desavarsit - 1:17
Dumnezeu este neprihanit - 1:20
Dumnezeu ii alege pe cei saraci sa fie bogati in credinta - 2:5
Exista un singur Dumnezeu - 2:19
Dumnezeu l-a facut pe om dupa asemanarea Lui - 3:9
Dumnezeu este intelept - 4:17
Prietenul lumii este dusmanul lui Dumnezeu - 4:4
Domnul ii ridica pe cei ce se smeresc - 4:10
Intoarcerea Domnului este aproape - 5:8
Domnul este plin de mila si de indurare - 5:11
Domnul vindeca ca raspuns la rugaciunea sincera - 5:15

9) Ce li se cere primitorilor sa faca? Ce porunci le sunt date?

In general sunt multe in aceasta carte.

- sa rabde in incercari
- sa implineasca, nu numai sa asculte Cuvantul lui Dumnezeu
- sa-i trateze egal pe toti oamenii, asa cum o face Dumnezeu
- sa faca fapte demne de o credinta adevarata (ACESTA ESTE UN SUBIECT CENTRAL AL EPISTOLEI: Calvin a spus ca "doar credinta singura mantuieste, dar credinta ce mantuieste nu ramane singura". Este urmata de fapte. Indreptatirea cuiva este demonstrata prin fapte, nu obtinuta prin ele, ci pentru ele. Credinta este radacina mantuirii; faptele sunt roadele ei. Credinta este cauza mantuirii, faptele sunt rezultatul (niciodata conditia) mantuirii.

- Sa-si stapaneasca limbile
- Sa arate o intelepciune cereasca
- Sa-i mangaie pe orfani si pe vaduve
- Stapanii sa-i trateze drept pe lucratorii lor si sa-i rasplateasca pentru munca lor, etc.

"Fiti implinitori ai Cuvantului, nu numai ascultatori..." (1:22)

"Vrei dar sa intelegi, om nesocotit, ca credinta fara fapte este zadarnica?" (2:20)

10) Ce fagaduinte de la Dumnezeu le sunt date?

- Dumnezeu da intelepciune tuturor celor ce o cer cu credinta
- Daca rabdam ispita vom primi cununa vietii - 1:12
- Cuvantul sadit in voi va poate mantui sufletele - 1:21
- Daca ne supunem lui Dumnezeu diavolul se va departa de noi
- Domnul ii inalta pe cei ce se smeresc
- Venirea Domnului ca si Judecator este aproape - 5:9
- Domnul vindeca pe cei bolnavi - 5:15

APROFUNDAREA STUDIULUI - Pentru a detaila/aprofunda studiul asupra Epistolei lui Iacov se pot face urmatorii pasii suplimentari:

Astfel se poate face o lista de studii (proiecte) suplimentare a unor teme secundare (sau, a altor subiecte abordate) din carte. Asadar se poate...

- face un studiu comparativ intre Epistola lui Pavel catre Romani si Epistola lui Iacov; multi spun ca ideile expuse de cei doi se contrazic radical si ca sunt diametral opuse. Unul sustine importanta credintei iar celalalt al faptelor. Care este realitatea?
- o schita-tabel a cuvintelor cheie.
- un studiu al lui Dumnezeu asa cum este descris in epistola.
- un studiu comparativ dintre justificarea prin credinta si justificarea credintei prin fapte.
- un studiu al cuvintelor care necesita definire.

TEMA:

* Sa se faca studiul individual al Epistolei lui Pavel catre Romani raspunzandu-se la elementele prevazute in acest tip de studiu.

* Sa nu se foloseasca alte carti in afara Bibliei! Pentru Romani se pot gasi in Biblie raspunsurile pentru toate elementele studiului individual.

STUDIUL BIBLIC AL UNUI CAPITOL DINTR-O CARTE

Biblia asa cum a fost scrisa la inceput nu a avut nici un fel de diviziuni (impartiri) ale capitolelor si versetelor. Doar incepand din anul 1520 aceste impartiri au fost introduse in traducerile Bibliei de catre Cardinalul catolic Hugo, formand niste diviziuni si sectiuni grupate de subiecte destul de satisfacatoare, ce ne ajuta astazi in identificarea si gasirea diferitelor subiecte biblice.

Astfel in Biblie exista 1189 de capitole, multe dintre ele cum ar fi Psalmul 23, Psalmul 119 sau cap.13 din 1 Corinteni reprezentand adevarate preferinte ale crestinilor de pretutindeni.

DE SA SE STUDIEZE PE CAPITOLE?

Datorita acestor impartiri noua ne sunt oferite unitati potrivite de studiu, telul unui cercetator (Fapte 17:11) al Bibliei fiind de cunoaste si identifica continutul fiecarui capitol. De exemplu, daca este intrebat unde se vorbeste despre Rapire (sau, altele: MODUL DE UTILIZARE AL DARURILOR, CONDUCEREA BISERICII, ANTIHRIST, etc.) sa fie in stare nu doar sa "nimereasca" cartea ce o mentioneaza ci si capitolul !

Deci inca odata, telul studiului biblic al unui capitol este de a-l face in stare pe crestin sa analizeze si sa stapaneasca continutul oricarui capitol al unei carti biblice.

Urmatoarele elemente apar in studiul biblic al unui capitol:

1) Care este tema capitolului? Cum se afla? Citeste capitolul in intregime si formuleaza intr-o singura fraza care crezi ca rezuma principala idee a capitolului.

2) Care este cel mai bun (evident, remarcabil) verset al capitolului? Exprima-ti optiunea ta pe baza versetului care ti se pare ca vorbeste in modul cel mai direct despre actiune si care ofera inviorare spirituala.

3) Care sunt poruncile ce se cer implinite? Enumerati-le.

4) Care sunt fagaduintele oferite?

5) Care sunt lectiile ce ar trebui retinute?

6) Care sunt cuvintele si expresiile care-ti atrag atentia cel mai mult?

7) Ce cuvinte se repeta in capitol? Enumar-le si indica legatura lor cu intreaga carte, si cu ideea centrala a capitolului.

8) Care sunt cuvintele neclare si al caror sens nu-l patrunzi? Afla-le intelesul dintr-o concordanta sau dictionar biblic.

9) Care ti se pare motivul introducerii acestui capitol? Indica ce crezi ca ar lipsi Bibliei, si cartii respective daca acel capitol nu ar fi fost scris.

10) Care sunt erorile practice (greselile de viata) ce ar trebui evitate? Fii exact.

11) Ce spune capitolul despre Dumnezeu, despre Fiul sau despre Duhul Sfant? Enumera fiecare referinta la Tatal, Fiul si Duhul Sfant.
Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 2303
  • Export PDF: 8
Opțiuni