Interfața site-ului a fost îmbunătățită și mai sus vedeți săgeți care indică unde se află acum fiecare element principal de navigare și căutare.

Trinitatea
Autor: trebuie studiat cu mare atentie  |  Album: fara album  |  Tematica: Dezbateri
Resursa adaugata de CociorvanSami in 12/12/2010
    12345678910 0/10 X

  T R I N I T A T E A

     ?Trinitate - Termen care, desi nu apare in textul Scripturii, exprima doctrina unitatii lui Dumnezeu, existand in trei Persoane distincte? Termenii de baza ai doctrinei sunt urmatorii:

1. Dumnezeu este unul singur - nu exista decat un singur Dumnezeu. 2. Tatal este o Persoana divina distincta de Fiul si Duhul Sfant. 3. Isus a fost cu adevarat Dumnezeu si totusi, a fost o Persoana distincta de Tatal si de Duhul Sfant. 4. Duhul Sfant este de asemenea, o Persoana divina distincta.? (Illustrated Bible Dictionary, 1893)

    Conceptul de Trinitate nu e deloc usor de inteles. Insa, in paginile urmatoare va oferim material ajutator, ca punct de plecare in discutiile pe care le vetI purta cu Martorii lui Iehova, incercand sa le prezentatI acest concept vital. Aceasta doctrina o vom dezbate in doua parti. In partea intai vom aborda conceptul Trinitatii, ca atare, istoricul sau si obiectiile ridicate impotriva sa de catre Martorii lui Iehova. In partea a doua vom prezenta schematic baza biblica a doctrinei.

 

             I.   CUM SA RASPUNDEM LA OBIECTIILE RIDICATE DE TURNUL DE VEGHE

       Martorii lui Iehova ii vor obiecta crestinului ca, intrucat termenul ?trinitate? nu apare in textul Scripturii, doctrina nu are temei, ci ar fi de origine pagana, babiloneana, fiind chipurile introdusa in doctrina bisericii, prin secolul al patrulea al erei crestine, sub forma unui ?Dumnezeu cu trei capete si infatIsare ciudata si complicata? (Let God be true, pag.83). Prin urmare, ei numesc acest concept nebiblic.

 

Se afla totusi cuvantul ?Trinitate? in Biblie?

       Cel mai lesne este sa raspunzi obiectiunii lor ca termenul ?trinitate? nu se afla in Biblie. Nu se afla ca atare, caci a fost inventat prima oara de Teofil, care a trait din 116 pana in 181 era crestina, tocmai pentru a exprima invatatura biblica despre trei Persoane (de unde si prefixul "tri?) intr-un singur Dumnezeu (deci unitate. Daca Martorii lui Iehova insista ca acest punct este important, atunci aratatI-le ca nici termenii mileniu, teocratie sau rapire nu se afla in Scriptura, dar aceasta nu-i impiedica sa creada in doctrinele lor specifice, referitoare la aceste subiecte.

      Societatea Turnul de veghe are la activ un lung istoric de opozitie fata de aceasta doctrina biblica, pe care a incercat s-o combata prin tot felul de obiectii superficiale si nefondate, cum este si cea enuntata mai sus, la care recurg de regula, in actiunile lor de prozelitism, pe care le efectueaza mergand din casa in casa si batand la usile oamenilor, in incercarea de a-i convinge de valabilitatea invataturilor lor. Din pacate, multI oameni au fost abatutI de la adevar, printr-un subterfugiu, fara nici o baza de adevar. Insistenta cu care Martorii lui Iehova continua sa faca uz de acest fals argument, tradeaza subrezenia pozitiei lor.

 

Este doctrina trinitatii lipsita de rationament? 

       Doctrina Turnului de veghe este foarte rationalista, dand nastere cu predilectie la o alta obiectie a lor, anume ca ?trinitatea? ar fi nerationala. Cu alte cuvinte zic ei, cum poate exista cineva in trei persoane si totusi sa fie una singura? Este neandoielnic o obiectie serioasa, dar nu si lipsita de raspunsul adecvat.

      A nu se pierde din vedere un fapt care trebuie reamintit mereu Martorilor lui Iehova, anume ca, sensul in care Dumnezeu este unul singur (natura Sa), se deosebeste de sensul in care El exista in trei Persoane. Dupa cum se exprima reverendul John S. Banks, in manualul sau de doctrina crestina (A Manual of Christian Doctrine, la pag.108): ?Combinatia a doua elemente nu presupune nici o contradictie logica, deoarece ele se refera la dumnezeire sub aspecte diferite: unul referitor la natura Sa, altul la Persoanele (alcatuitoare). Insusi faptul ca intregul concept e invaluit intr-un mister de nepatruns nu constituie o obiectie, intrucat nici celelalte adevaruri referitoare la Dumnezeu nu sunt mai lipsite de mister?.

    Dumnezeu este o fiinta nemarginita, in opozitie cu omul, care este o fiinta marginita si intunecata de pacat, ceea ce insemna ca prin definitie, nu poate intelege perfectiunea nemarginita, fie ca e vorba de Dumnezeul Societatii Turnului de Veghe, fie Dumnezeul Bibliei. Noi cunoastem natura lui Dumnezeu doar in masura in care ne-a fost revelata si nicidecum ca urmare a fortarii mintii noastre. Bine se exprima in aceasta privinta, C.S. Lewis, in lucrarea Beyond Personality (Dincolo de personalitate), pag.13:?In simplitate, noi nu putem concura cu cei care inventeaza religii. Cum am putea s-o facem? Noi ne ocupam cu faptul real?.

 

O doctrina pagana?

     Martorii lui Iehova, la auzul conceptului de Trinitate au acelasi sentiment de repulsie pe care il au crestinii, fata de inchinarea la idoli. Ei cred ca Trinitatea este ?o triada babiloneana de zei? (Babylon the great has falled, pag.82).

     Este adevarat ca exista ?trinitatI? pagane, care dateaza din epoca de glorie a Babilonului, dar acest fapt, departe de a sprijini teoria Turnului de veghe, este mai degraba, o dovada  in favoarea unui dumnezeu biblic trinitar. In ?Teologia sistematica? a lui Augustus H.Strong, la pag. 352, este redat un citat dupa ?Noua Apologetica?(New Apologetic) a lui Robert Watts luat de la pag.195, care afirma ca triadele pagane sunt ?fragmente reziduale ale unei cunoasteri a lui Dumnezeu, de acum pierdute, si nu stadii din cadrul unui proces de evolutie teologica, ci dovada unei degradari spirituale si morale?.

     Daca tinem seama de tendinta fireasca a naturii pacatoase a omului, de a denatura imaginea lui Dumnezeu (Rom.1:23) si de faptul ca Satana recurge la plasmuiri, la falsuri si la jumatatI de adevar menite sa ne induca in eroare, atunci putem presupune, fara sa gresim ca, mostenirea adamica a monoteismului era atat de erodata incat, atunci cand ajungem la cartea Exodului, descoperim triada pagana a lui Osiris, Isis si Horus, care detinea controlul in Egipt. Astfel, de la Genesa la Maleahi, Il vedem pe Dumnezeu reafirmand monoteismul in mintea poporului Sau (Deut.6:4). Israel traise patru sute de ani printre egiptenii politeisti si isi dezvoltase un gust pentru altI zei. Din princina aceasta, Trinitatea nu este clar revelata in Vechiul Testament. Aceasta conceptie o gasim prezentata in lucrarea ?The two Babylons?(Cele doua Babilonuri), de Alexander Hislop. Iata ce declara acest autor cu privire la trinitatile pagane:?Toate acestea au existat din vremuri stravechi. Desi coplesita de idolatrie, recunoasterea Trinitatii se intalneste la toate natiunile antice ale lumii, dovedind cat de inradacinata in omenire era aceasta doctrina primara, care se desprinde atat de limpede din cartea Genesei?(pag.18).

     In brosura lor intitulata ?Trinitatea - mister divin sau mit pagan??, Turnul de veghe citeaza un fragment din asertiunea lui Hislop. Purtand subtitlul ?Originea pagana?, tratactul discuta apoi cateva trinitatI pagane. Sa citam din lucrare:?Potrivit istoricului Hislop, <Recunoasterea trinitatii cunostea o raspandire universala printre toate natiunile stravechi ale lumii>?. Atat si nimic mai mult! Nu se ofera nici un fel de explicatii, nici un fel de dovezi in sprijinul asertiunii ca, Hislop ar fi considerat aceasta drept o dovada a denaturarii adevaratei doctrine! Citatul s-a incheiat cu punct, desi un citat fidel s-ar fi incheiat cu puncte-puncte, pentru a-l lasa pe cititor sa inteleaga ca nu a fost redat intregul pasaj aflat in original. Astfel este danaturata afirmatia lui Hislop de catre Turnul de veghe, facand sa para a declara cu totul altceva decat a intentionat el. Oare cum se numeste aceasta practica daca nu necinste! O asemenea doctrina, mai are nevoie sa fie aparata?

     In ?The New Catholic Encyclopedia?(editia din 1967, vol.xlv, pag.306), se spun urmatoarele:

?Doctrina Sfintei Treimi nu este predata ca tare in Vechiul Testament.? Martorii lui Iehova s-au agatat din rasputeri de aceasta afirmatie, incercand sa demonstreze ca enciclopedia amintita ar nega baza scripturala a doctrinei trinitatii. Realitatea este cu totul alta, cand examinam multitudinea de citate biblice aduse de Enciclopedie, in sprijinul pluralitatii de Persoane prezente in Dumnezeire, despre care se afirma clar:?Mintile copiilor lui Dumnezeu erau in curs de a fi pregatite, pentru acceptarea conceptelor despre care avea sa fie vorba la revelarea doctrinei Trinitatii?(pag.306).

O inventie din secolul al patrulea?

     Martorii lui Iehova sustin ca doctrina Trinitatii ar fi de provenienta relativ tarzie, mai exact din secolul al ptrulea si prin urmare, de origine omeneasca.

     Venirea lui Isus si aparitia scrierilor neo-testamentale, reveleaza cu claritate pluralitatea Persoanelor Dumnezeirii. Din acest punct si pana in secolul al patrulea, asistam in istoria bisericii, la o controversa tot mai mare in legatura cu Persoana lui Hristos si nicidecum cu privire la Trinitate. In cele mai multe cazuri avem de-a face cu deosebi de pucte de vedere legare de latura sa umana, adica, daca a fost cu adevarat om si NU asupra dumnezeirii Sale! In conceptIa gnosticismului - curent foarte raspandit in aceasta perioada, influen-tandu-I pe multI dintre Parintii bisericii - nu era posibil ca Dumnezeu, care este curat si sfant sa aiba vreun contact real cu materia, pe care adeptii acestui curent filisofic o considera drept corupta. Astfel, incarnarea lui Dumnezeu in Persoana lui Isus Hristos, cum reiese si din unul dintre numele lui Hristos (Emanuel - Dumnezeu este cu noi), le-a dat de furca multora dintre Parintii bisericii, datorita neputintei lor de a intelege conceptul adeva-ratei Sale umanitati.

 

II.     DOVEZILE CELE MAI TIMPURII

 Tri-Unitatea in natura

     Nu este oare un fapt remarcabil ca intreaga natura e plina de exemple ale acestei unitatI tripartite? Universul este compus din spatiu, timp si materie si fiecare din cele trei elemente este compus la randul sau, tot din trei elemente. Apa se prezinta in trei stari: lichida, solida si gazoasa. SI mai exista o sumedenie de alte asemenea analogii - de pilda, soarele - toate ajutandu-ne sa intelegem mai bine, rolurile persoanelor din cadrul Dumnezeirii. Tatal este asa cum a fost dintotdeauna, izvorul nevazut a toate, dupa cum din punct de vedere stiintific, o stea este o sursa nevazuta de lumina si caldura. Fiul lui Dumnezeu este manifestarea, stralucirea si reflectarea slavei Tatalui Sau,dupa cum lumina este acea parte a stelei pe care o putem vedea. Duhul este Persoana nevazuta a carui prezenta si lucrare le putem simtI, detecta, dupa cum caldura soarelui nu se vede, ci se simte (vezi si Ioan 1:18; Matei 1:23; Evrei 1:3; Ioan 3:8).

     Fiecare analogie isi are limitarile sale, deoarece sunt concepute de fiinte marginite. Cu toate acestea, ele sunt in masura sa ne ajute sa intelegem mai bine conceptul de Trinitate in cadrul unitatii.

 

Dovezi din Vechiul Testament

     InarmatI cu lumina pe care ne-o ofera Noul Testament, putem privi in urma la Vechiul Testament, re-evaluand o serie de versete, care indica o pluralitate de Persoane intr-un singur Dumnezeu. Dar, in perioada Vechiului Testament nu exista bogatia de dovezi de care dispunem noi, cei de azi, care sa ne conduca la doctrina asupra Trinitatii.

     In Genesa 1:26, Dumnezeu spune:?Sa-l FACEM pe om dupa chipul NOSTRU.? Martorii lui Iehova sustin ca Dumnezeu se adreseaza adesea Cuvantului (Isus sau Arhanghelul Mihail in doctrina lor) cand afirma:?Sa facem??, dar Genesa 5:1-3 lasa sa se inteleaga ca avem de-a face cu un singur chip, acela al lui Dumnezeu! Trebuie remarcat aici si faptul ca termenul ?chip? este la singular. Insa substantivul ar fi trebuit sa fie la plural, daca Dumnezeu s-ar fi adresat unui inger, deoarece despre ei nu se afirma niciodata ca, ar fi dupa chipul lui Dumnezeu.

     In Isaia 6 gasim una dintre cele mai fascinante dovezi din Vechiul Testament, ale existentei Trinitatii. Versetul 1 spune asa:?In anul mortii imparatului Ozia, am vazut pe Domnul sezand pe un scaun de domnie foarte inalt, si poalele mantiei Lui umpleau Templul?.

     Cine este ?Domnul? pe care l-a vazut Isaia? Versetul 5 ne raspunde la intrebare:??am vazut cu ochii mei pe Imparatul,Domnul ostirilor?. Fapt foarte semnificativ, deoarece in Ioan 1:18 se spune ca:?Nimeni n-a vazut vreodata pe Dumnezeu (adica pe Tatal); singurul Lui Fiu, care este in sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut?. Care sa fie atunci semnificatia acestui text in relatie cu Trinitatea? Cand corelezi acesta trimitere cu Ioan 12:34-41, reiese clar ca DOMNUL, pe care l-a vazut Isaia nu a fost altul decat Isus!

     Dar, pasajul ne mai arata si alte lucruri. In versetul 8, Isaia spune ca a auzit ?glasul Domnului intreband:,Pe cine sa trimit, si cine va merge pentru Noi?? Iarasi este folosita persoana intai plural. In versetul 9, Isaia citeaza ?glasul Domnului?: ?El a zis atunci:?Du-te si spune poporului acestuia: ?Intruna vetI auzi si nu vetI intelege; intruna vetI vedea si nu vetI pricepe.? Cine este atunci acest ?glas al Domnului?? ComparatI acest text cu cel din Fapte 28:25-27 unde se spune:?Bine a spus Duhul Sfant prin prorocul Isaia catre parintii vostri, cand a zis??VetI auzi cu urechile voastre, si nu vetI intelege; cu ochii vostri vetI privi, si nu vetI vedea?? Este glasul Duhului lui Dumnezeu! Asupra acestui pasaj mai trebuie sa facem doua remarci: 1)Duhul Sfant este o Persoana, deoarece poarta o conversatie personala, are atributele proprii unei personalitatI si 2) Duhul Sfant este Dumnezeu, deoarece, potrivit textul din Isaia 6:8 este glasul lui Dumnezeu. Prin urmare este normal ca intrebarea sa se puna la plural:??cine va merge pentru NOI?? Tatal, Fiul si Duhul Sfant.

?Sfant, sfant, sfant este Domnul ostirilor! Tot pamantul este plin de marirea Lui!? (vers.3)

    In Isaia 40, vedem atat dovada dumnezeirii lui Isus, cat si a Duhului Sfant. In versetele 3 la 11, Il vedem pe Isus ca Dumnezeu manifestat printre oameni. In versetele 12 la 14, Il vedem pe Duhul Sfant ca Suveranul Creator al Universului. Apoi, Dumnezeu intreaba:?Cu cine voitI sa asemanatI pe Dumnezeu?? Cultele false se grabesc sa raspunda ca ele detin raspunsul la aceasta intrebare, dar raspunsul lor este o minciuna. Dumnezeu nu se lasa redus la nivelul rationalismului omenesc.

    In Isaia 48:12-16 avem un pasaj similar, care indica trei Persoane in cadrul Dumnezeirii. In versetul 12 Iehova spune:?Asculta-Ma, Iacove! SI tu, Israele, pe care te-am chemat! Eu, Eu sunt Cel dintai, si tot Eu sunt si Cel din urma.? In Isaia 41:4 sintagma ?cel dintai si Acelasi pana in cele din urma?, se refera iarasi la Iehova.(ComparatI cu Apocalipsa 1:17).In vers. 12-16, avem doar un singur vorbitor, Iehova, primul si ultimul. Dar in vers.16 Iehova spune:?? de la obarsia acestor lucruri, am fost de fata. SI acum, Domnul Dumnezeu m-a trimis cu Duhul Sau?(Iehova). Iehova si Duhul Sfant il trimit pe Iehova!

    Dar asta nu este totul. In Zaharia 2:8-9 Iehova spune:?Dupa slava m-a trimes El la neamurile care v-au jefuit ? sa stitI ca Domnul ostirilor m-a trimis.? Din nou in vers. 10 si 11, Iehova spune ca va locui in mijlocul oamenilor si acestia vor sti ca Iehova L-a trimis!!!

                                 

III.   DUMNEZEU  MANIFESTAT

     In Noul Testament gasim invatatura clara despre un singur Dumnezeu (1 Tim.2:5) si in acelasi timp ni se spune ca Tatal este Dumnezeu (Rom.1:7), Fiul este Dumnezeu (Ioan 20:28) si Duhul Sfant este Dumnezeu (Fapte 5:3,4). Dar, cei care au redactat cartile Noului Testament, nu ne dau o definitie sistematica a modului in care cei trei sunt Unul. Teologia sistematica a lui Augustus Strong, afirma la pag. 304, despre acesti autori urmatoarele:?Ei au tinut conceptul in faza potentiala, urmand ca timpul, reflectiile ulterioare si socul controverselor, precum si al opozitiei, sa-l cristalizeze, dandu-I forma precisa de dogma.?

      Privind inapoi, din unghiul nostru de vedere, avem tendinta naturala de a acorda mai multa importanta scrierilor acelor oameni, care au fost instruitI direct de catre Apostoli. Cu cat te indepartezi mai mult de sursa, cu atat creste si posibilitatea abaterii de la adevar. Acesta este insa si argumentul folosit de Turnul de veghe. Ei sustin ca ortodoxia sau credinta dreapta, autentica a fost predata de Apostoli, dar cu trecerea timpului s-au inmultit ereziile, care au corupt credinta asa incat, deja pe vremea Conciliului din Niceea, din anul 325 d.Cr., ereticii au castigat suficient teren, pentru a-si impune punctul de vedere. Pentru Turnul de veghe erezia ar fi constat chiar din doctrina Trinitatii; de asemnea, ei mai sustin ca Athanasius ar fi fost un dusman al adevarului, iar Arius din Alexandria un aparator al invataturilor lui Dumnezeu.

     Dar, daca ar fi sa dam crezare vederilor exprimate de Martorii lui Iehova, ar insemna ca oameni ca Polycarp si Ignatius, care au fost elevi ai apostolului Ioan, ar fi de acord cu afirmatia Turnului de veghe, potrivit careia Isus nu ar fi de fapt Dumnezeu! In realitate ambii au afirmat cu fermitate deplina Dumnezeire a lui Isus. Polycarp L-a numit pe Isus ?Domnul si Dumnezeul nostru?(The Apostolic Fathers, de Lightfoot, pag.99). Iar Ignatius a spus:?Caci Dumnezeul nostru, Isus Hristos a fost zamislit in pantecele Mariei.?(Ibid., pag.67). Irineu, un student al lui Polycarp a redactat cele ?Cinci CartI Impotriva Ereziilor?, in care a aparat doctrina crestina de atacurile principalelor erezii ale vremii in care a trait, afirmand ca Isus este ??Domnul, Dumnezeul si Mantuitorul nostru si Regele nostru?? (Parintii Ante-Niceeni, vol.1, pag.330). S-ar putea da multe alte citate din scrierile acestor oameni, din care ar reiesi ca totI au crezut in Trinitate.

      Cand Turnul de veghe afirma ca Trinitatea nu a devenit dogma oficiala pana in secolul al patrulea, foloseste un limbaj foarte siret, pentru a crea impresia ca pana atunci nu a fost un crez adevarat al Bisericii. De aceea, Polycarp, Ignatius si Irineu sunt martori importantI, care ne ajuta in combaterea acestor Martori Falsi.

     Este un studiu al contrastelor sa vedem cat de deschisa era dezbaterea care avea loc in vremea Parintilor bisericii, asa cum este aceasta consemnata in scrierile lor, in comparatie cu atitudinea si practica de azi a Turnului de veghe, de a suprima orice discutii libere asupra subiectului. Revista Turnul de veghe, in numarul din 18 august 1921, la pag.28 si 29 a facut o afirmatie foarte edificatoare in acest sens, citand declaratiile unor martori ai lui Iehova, care ar fi spus ca:??este suficient sa citesti Biblia in exclusivitate, fie de unul singur, fie in grupuri mici acasa. Dar, ciudat, prin aceasta lectura a Bibliei, ei au revenit la doctrinele apostate pe care le predau clericii crestinismului, acum o suta de ani?!? Aceasta nu este altceva decat o recunoastere stangace a faptului ca Biblia ne invata exact ceea ce ne invata crestinismul! ?Adevarul Turnului de veghe nu a putut rezista la lumina Scripturii, a istoriei adevarate, pe care respectivii martori ai lui Iehova le-au invatat la studiile lor biblice, neaprobate de conducerea cultului lor. In alta ordine de idei, trebuie spus ca ar fi inconsecvent din partea lui Dumnezeu sa nu-si apare adevarul, atunci cand acesta este atacat de Satana. A fost oare cel aflat in lume mai mare decat Cel care era in inimile copiilor SaI, in acei ani de inceput? Sau altfel spus: ar fi fost oare posibil ca Dumnezeu sa-si intemeieze, prin acte marete ale puterii si suveranitatii Sale, biserica Sa, pentru ca apoi s-o lase sa piara? Trinitatea a supravietuit intacta pana in ziua de azi, in schimb, toate ereziile care au bruiat biserica primara au disparut in cele din urma. In felul acesta, prin chiar insuccesul lor, ele au demonstrat viabilitatea adevarului central al credintei crestine: Trinitatea!

  

IV.   TRINITATEA  GRESIT  REPREZENTATA

   In incercarea sa de a-si sprijini teologia unitariana, Tunul de veghe a denaturat definitia Trinitatii, astfel incat incercarile lor de a o infirma, sa para mai credibile. In articolul de fata nu s-a facut nici o incercare de a demonstra doctrina Trinitatii. Ne-am multumit doar a intreba de ce a fost nevoie ca Turnul de veghe sa recurga la o minciuna, pentru a-si ?demonstra? adevarul?

     Pentru a nu se spune ca intrucat nu inteleg doctrina aceasta au definit-o in mod necorespunzator sau ca orice reprezentari gresite ale ei sunt doar ocazionale, ne-am propus in articolul de fata sa aratam ca nu este vorba de o asemenea eventualitate.

    De o suta de ani incoace, Martorii lui Iehova au avut intotdeauna tendinta de a proceda cu privire la Trinitate, in urmatoarele doua moduri: mai intai, ei o definesc gresit, descriind-o ca fiind trei Dumnezei in unul singur sau trei Persoane intr-o singura Persoana. Iar cand se intampla sa o defineasca corect, ca fiind trei Persoane intr-un singur Dumnezeu, ei vor incerca sa infirme acest concept, facandu-l sa sune ca si cand ar fi vorba despre trei Persoane intr-o singura Persoana sau trei Dumnezei intr-un singur Dumnezeu. Obiceiul acesta al lor va fi ilustrat cu citate luate din materiale emise de Turnul de veghe.

    Aceasta reprezentare gresita a Trinitatii poate fi demonstrata intr-un alt mod foarte practic. La proxima ocazie, cand vetI intalni Martori ai lui Iehova, rugatI-I sa aleaga raspunsul corect, din urmatoarea serie de raspunsuri multiple, la intrebarea: Care este definitia Trinitatii? (Evident, numai unul din raspunsuri este cel corect):

a)      trei Persoane intr-o singura Persoana;

b)      trei Dumnezei intr-un singur Dumnezeu;

c)      trei Persoane intr-un singur Dumnezeu.

     Cei mai multI Martori al lui Iehova vor concepe Trinitatea ca fiind, trei Persoane intr-o singura Persoana, acesta fiind raspunsul ales de ei.

     In crezul Atanasian citat mai jos, partial, vedem ca raspunsurile a) si b) sunt respinse in mod expres.

    ?Caci noi ne inchinam unui singur Dumnezeu in trinitate, iar trinitatea in unitate.  Nici NU FACEM CONFUZIE DE PERSOANE a) trei Persoane intr-o singura Persoana, nici NU DIVIZAM SUBSTANTA b) trei Dumnezei intr-un singur Dumnezeu. Caci PERSOANA Tatalui este una singura; iar a Fiului alta; a Duhului Sfant alta. Dar DIVINITATEA (natura divina) a Tatalui si a Fiului si a Duhului Sfant este una singura, glorie egala, maiestate egala? Astfel, Tatal este Dumnezeu, Fiul - Dumnezeu, iar Duhul Sfant - Dumnezeu. SI totusi NU EXISTA TREI DUMNEZEI, ci un singur Dumnezeu si numai Unu?

     Caci dupa cum totI suntem oblligatI, in virtutea adevarului crestin, sa marturisim pe fiecare persoana in mod detasat ca fiind Dumnezeu cat si Domn, ni se interzice de catre religia Catolica (Crestinii universali) ca exista trei Dumnezei sau trei Domni.?

       In aceasta, ca de altfel, in toate celelalte definitii crestine ale Trinitatii, exista un acord deplin asupra faptului ca in natura singurului Dumnezeu exista trei Persoane distincte: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Crestinii nu au nici un dezacord in privinta acestui adevar fundamental. De fapt, chiar sursele laice au reprezentat dintotdeauna cu acuratete Trinitatea in acest fel. Charles T. Russel in ?Studii Scripturale?, vol v (1899), pag. 55, descrie Trinitatea in felul urmator:

     ?Ei declara dintr-o suflare ca nu exista decat un singur Dumnezeu? si totusi in aceeasi suflare declara apoi ca sunt trei Dumnezei.. Dar cum ar putea exista trei Dumnezei si in acelasi timp un singur Dumnezeu??

     Din nou Russel afirma la pag.59 ca:?Doctrina Trinitatii sustine ca Tatal, Fiul si Duhul Sfant  sunt UNA IN PERSOANA (subliniera noastra), egali in glorie si putere, cum se afirma in cazurile Bisericii.?

     Alte citate ar putea fi date aici din intrega istorie a Turnului de veghe, din care sa reiasa cu prisosinta, cat de eronata este conceptia lor, dar spatiul nu ne permite decat inca vreo cateva. In brosura intitulata ?Cuvantul - cine este El: potrivit cu Ioan??, Turnul de veghe a facut un efort concertat de a demonetiza adevarul dumnezeirii lui Hristos si apoi al trinitatii. Brosura a fost expediat la mii de pastori crestini din toata tara. La pag.6, se afirma urmatoarele:?Dar si atunci, cum putea Ioan sa spuna ca Cuvantul, fiind Dumnezeu Fiul era Trinitatea alcatuita din trei Persoane? Cum ar putea o Persoana sa fie de fapt trei??

     Si din nou la pag.7, Turnul de veghe foloseste acest argument perimat:?Intrucat nu putem calcula in mod stiintific ca 1 Dumnezeu (Tatal) I 1 Dumnezeu (Fiul) I  1 Dumnezeu (Duhul Sfant) i 1 Dumnezeu, inseamna ca trebuie sa calculam ca 1/3 Dumnezeu (Tatal) I 1/3 Dumnezeu (Fiul) I 1/3 Dumnezeu (Duhul Sfant) i 3/3 Dumnezeu sau 1 Dumnezeu?, ne mai miram ca I-am pus in incurcatura pe cititorii acestei brosuri??

      In citatele de mai sus se ?incurca? nu numai Persoanele, ci si ?divizarea substantei?, in cadrul aceluiasi argument! In vreme ce metoda matematica este mult prea simplista, pentru ca sa merite vreun comentariu suplimentar, ci si subreda pe deasupra, ne miram ca autorii ei nu au cunoscut formula  1x1x1x1-1?  Astfel, toate ?incurcaturile? pe care s-ar putea sa le aiba cititorii brosurii ?Cuvantul? se datoreaza in exclusivitate, reprezentarii gresite a adeptilor Turnului de veghe, ?metoda? prin care ei spera sa stabileasca ceea ce numesc ?adevarul?.

                                      BAZA  BIBLICA  A  TRINITATII 

I.       Nu exista decat un singur Dumnezeu: a)   Deuteronom 6:4

b)      Isaia 43:10

c)      Isaia 44:6-8

II.     Dovezi ale Trinitatii din Vechiul Testament: a)    Genesa 1:1,26,27

b)      Isaia 6:1-10

c)      Isaia 48:12-16

d)      Zaharia 2:10-11

III.   Tatal este Dumnezeu: a)  1 Petru 1:17

b)      Ioan 5:17-23

(Punctele I si III nu sunt contestate de catre cei care neaga existenta Trinitatii. De aceea, nu le-am acordat prea mult spatiu in studiul de fata).

 IV.   Fiul este Dumnezeu

A)     El este numit Dumnezeu in mod explicit

1.      Matei 1:23;?Emanuel - Dumnezeu este cu noi?.

2.      Ioan 1:1: ?Cuvantul era Dumnezeu? (Nota: nu exista nici un suport pentru redarea acestui verset sub forma de ?un(dumne)zeu?, care apare in biblia NWT. Pentru un studiu mai amanuntitasupra acestui subiect, ceretI studiul nostru asupra textului din Ioan 1:1).

3.      Ioan 5:17-23: Fiul este ?egal? cu Tatal Sau

4.      Ioan 8:53-59: Isus este ?EU SUNT? din Exodul 3:1-15

5.      Ioan 10:28-33, Isus si Tatal sunt egali

6.      Ioan 20:28:?Domnul meu si DUMNEZEUL meu?.

7.      Romani 9:5, Hristos este Dumnezeu peste toate

8.      Coloseni 2:9, toata plinatatea dumnezeirii

9.      Tit 2:13:?Dumnezeu si Mantuitor Isus Hristos?

10.  Evrei 1:8: ?Scaunul Tau de domnie, Dumnezeule?

11.  1 Ioan 5:20:?Dumnezeu adevarat?

 

B)     El este descris in termeni rezervatI doar lui Dumnezeu:

1.      Creator al tuturor lucrurilor: a.    Ioan 1:3

b.      Efeseni 3:9

c.       Coloseni 1:16-17

d.      Evrei 2:10

e.      Apocalipsa 3:14

2.      Cel Atotputernic: Apocalipsa 1:8; 21:5-7; 22:12,13,16,20

3.      Primul si Ultimul: Apocalipsa 1:17; 2:8; 22:13 (ComparatI cu Isaia 44:6)

4.      Reprezentarea exacta a Tatalui : a.   Evrei 1:3

b.      Ioan 12:45 si 14:6-11

c.      Isaia 46:9

C)     Primeste inchinarea ce I se aduce numai unui Dumnezeu (vezi Luca 4:8)

1.      Apocalipsa 5:11-13 (comparatI cu Apoc.4:9-11)

2.      Evrei 1:6

 Gasirea versetelor corespunzatoare din Noul Testament cu cele paralele din Vechiul              

       Testament, demonstreaza ca Isus este Dumnezeu. ComparatI:

1.      Isaia 40:3  cu  Ioan 1:23 si 3:28

2.      Isaia 45:23 cu Filipeni 2:10,11 si Rom.14:11

3.      Isaia 44:24 cu Ioan 1:3

4.      Isaia 6:1-5 cu Ioan 12:37-41

5.      Isaia 8:13-14 cu 1 Petru 2:7,8

6.      Isaia 42:8 cu Ioan 17:5

7.      Isaia 60:19 cu luca 2:30-32

8.      Psalmul 102:24-27 cu Evrei 1:10-12

9.      Psalmul 45:6,7 cu Evrei 1:8-9

10.  Palmul 23:1 cu Isaia 40:10-11 si Ioan 10,11

11.  1 ImparatI 8:39 cu Apocalipsa 2:23

12.  Ioel 2:32 cu Romani 10:9-13

13.  Exodul 3:14 cu Ioan 8:58-59

14.  Maleahi 3:1 cu Matei 11:10

15.  Exodul 19:18-21 cu Evrei 12:18-26

16.  Zaharia 12:10 si 13:6,7  cu Ioan 19:34-37

17.  Zaharia 14:4,5 cu Matei 24:29-31; 25:31; Iuda 14,15; 2 Tesaloniceni 1:7-10; Apocalipsa 19:11-21

 

Nota: Comitetul de redactare a versiunii The New World Bible Translation (Traducerea

 Bibliei Noua Ordine ) a inserat termenul ?Iehova? in  Noul Testament, in 237 de locuri, acolo unde nici o alta traducere nu l-a inserat. ?Regula? dupa care s-au calauzit ei

in stabilirea locurilor unde trebuie folosit numele divin, o gasim la pag.18. din Kingdom Interlinear Translation, care suna astfel:?Cum va sti un traducator modern, cum va putea el stabili cand sa redea termenii din greaca Kyrios si Theos in numele divin, in versiunea tradusa de el? Stabilind unde scriitorii crestini inspiratI au citat din Scripturile ebraice. Apoi el trebuie sa se intoarca la original si sa vada daca numele divin apare acolo. In felul acesta, el va putea stabili identitatea pe care trebuie sa o confere termenilor Kyrios si Theos, putand astfel sa-I imbrace cu personalitate.?

    In spiritul echitatii, vom considera versetele de mai sus, in lumina regulii stabilite chiar de Turnul de veghe.

 

E)     Isus este Dumnezeu intrupat (facut carne)

1.      Filipeni 2:5-8: Isus ?macar ca avea chipul lui Dumnezeu, totusi n-a crezut ca un lucru de apucat sa fie deopotriva cu Dumnezeu (adica dumnezeiesc), ci S-a dezbracat pe sine insusi si a luat chip de rob (umanitatea Lui), facandu-se asemenea oamenilor. La infatIsare a fost gasit ca un om, S-a smerit si S-a facut ascultator pana la moarte, si inca moarte pe cruce.?

2.      Ioan 1:1,14: ?La inceput era Cuvantul si Cuvantul era cu Dumnezeu (Tatal si Duhul                   

              Sfant) si Cuvantul era Dumnezeu (dumnezeirea)?SI Cuvantul S-a facut trup, si  a

              locuit printre noi.?

3.      Evrei 1:3 si 2:9-18: Isus este ?REPREZENTAREA EXACTA a insasi FIINTEI LUI?

              (NWT). Nici o alta creatura nu ar putea face acest lucru! Dar, Isus s-a dezbracat

              de slava Sa infinita, pentru a deveni asemenea noua, pentru a ne fi un exemplu in

              credinta, in jertfa desavarsita, pentru a putea fi Marele nostru Preot, Mangaietorul

              si Mantuitorul nostru.

 

F)     Cine este  ?Ingerul lui Iehova??    1. Genesa 16:7-13

                                                           2. Gen.18:1,13,17,20-22,26,33; 19:24

             3. Gen. 22:11-18

4. Gen. 31:11-13

5. Gen. 32:24-30 (comparatI cu Osea 12:4,5)

6. Gen. 48:15,16

7. Exodul 3:1-15 (comparatI vers.5 cu Iosua 5:14,15)

8. Exodul 23:20,21

9. Judecatori 6:11-23

Nota: In aceste pasaje ?Ingerul lui Iehova? vorbeste ca Iehova, este numit Iehova, savarseste faptele lui Iehova, cei care iI apar in cale I se inchina ca lui Iehova. El este Isus, Fiul lui Dumnezeu. ?Inger? inseamna ?mesager? si se aplica fiintelor ingeresti, oamenilor (evanghelistilor) si lui Dumnezeu (ca mai sus).

 

G)    Raspunsuri  la textele doveditoare ale Turnului de veghe:

1.      Ioan 14:28:?Tatal este mai mare decat Mine.? Dupa cum sotul din punct de vedere al pozitiei pe care o ocupa este mai mare decat sotia, tot asa si Tatal este mai mare decat Fiul. Atat sotul cat si sotia sunt in egala masura umani, dupa cum Tatal si Fiul sunt in egala masura divini.

2.      Coloseni 1:15: ?Cel intai nascut din toata zidirea?. In greaca este Protoktistos, intai nascut, termen care inseamna ?primul in importanta?. Versetele care dovedesc aceasta: Gen.41:51-52 cu Ieremia 31:9; Deuteronom 21:15-17; Exodul 4:22 si         Iov 18:13.

3.      Apocalipsa 3:14:?inceputul zidirii lui Dumnezeu.? Din termenul grec ?arche? pe care-l gasim in original aici au derivat termenii de arhitect, arhanghel, etc.

       Inseamna obarsie, origine, sursa, principal si stapanitor. Isus este originea   

       INTREGII creatii!

 

V.     DUHUL  SFANT  ESTE   DUMNEZEU

A)     Faptele 5:3-4, a-L mintI pe Duhul Sfant inseamna a-L mintI pe Dumnezeu.

      2 Corinteni 3:17 ?Caci Domnul este Duhul? (comparatI acest vers. cu Exodul 34:29-35)

B)     El este Atotputernic: Isaia 40:12-14 (vezi Rom.11:42 si 1 Cor.2:16)

C)     El este Atotstiitor: 1 Corinteni 2:10-11

                                     Isaia 40:13-14

D)     El este Atotprezent: Psalmul 139:7

E)     El este Etern: Evrei 9:14

F)     El are atributele Personalitatii

1.      Intelect: Romani 8:27 ?nazuinta Duhului? (gandul)

                            1 Corinteni 2:12: ?Duhul? cunoaste lucrurile?

2.      Vointa: 1 Corinteni 12:11 ?le face unul si acelasi Duh ? cum voieste?

3.      Emotie: Efeseni 4:30:?Nu intristatI pe Duhul Sfant?.

4.      Constiinta de sine este revelata de urmatoarele actiuni:

a.      El vorbeste: Fapt.8:29; 10:19; 13:2; 21:11; Apoc.2:7,11,17,29; 3:6,13,22

b.      El ne invata: Luca 12:12; Ioan 14:26; 1 Ioan 2:26,27

c.      Foloseste persoana intaia singular: Fapte 10:20

G)    Duhul Sfant este o personalitate cu constiinta de Sine, fiind in acelasi timp si etern,        atunci trebuie negresit sa fie Dumnezeu, caci numai Dumnezeu este singura fiinta       eterna. 

CONCLUZIE: ?Asadar Tatal este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu si Duhul Sfant este Dumnezeu. SI totusi, nu exista trei Dumnezei, ci un singur Dumnezeu.?(din Crezul Athanasian)

oare e "Sola Scriptura" ?
Ma intreb oare cum de nu si-au dat seama saracii apostoli de "taina" trinitatii si pentru ei exista un singur Dumnezeu TATAL si un singur Domn,Isus Hristos,Dumnezeul adevarat si viata vesnica.Cam in limbajul acesta se adresa tuturor bisericilor apostolul Pavel.

Duhul Sfant este o “persoana divina” diferita de Tatal ?
Duhul Sfant nu este Tatal?Dumnezeu Tatal este un duh distinct de
Duhul Sfant?
Exista in toata Scriptura termenul “Dumnezeu Duhul Sfant” ?

Ioan 1:32
Ioan a făcut următoarea mărturisire: "Am văzut Duhul pogorându-Se din cer ca un porumbel şi oprindu-Se peste El.
Ioan 10:30
Eu şi Tatăl una suntem.
Ioan 10:38
Dar dacă le fac, chiar dacă nu Mă credeţi pe Mine, credeţi măcar lucrările acestea, ca să ajungeţi să cunoaşteţi şi să ştiţi că Tatăl este în Mine şi Eu sunt în Tatăl."
(interesant cum Duhul Sfant se pogoara peste Domnul Isus si El nu spune ca El si Duhul Sfant sunt una impreuna cu Tatal si nici ca Duhul este in El si El in Duhul Sfant,ci totul se raporteaza intre El si Tatal ,dupa botez)

1 Corinteni 8:6
totuşi pentru noi nu este decât un singur Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi noi, şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile şi prin El şi noi.
Ioan 4:24
Dumnezeu este Duh; şi cine se închină Lui, trebuie să I se închine în duh şi în adevăr."
1 Corinteni 12:3
De aceea vă spun că nimeni, dacă vorbeşte prin Duhul lui Dumnezeu, nu zice: "Isus să fie anatema!" Şi nimeni nu poate zice: "Isus este Domnul", decât prin Duhul Sfânt.
Matei 10:20
fiindcă nu voi veţi vorbi, ci Duhul Tatălui vostru va vorbi în voi.


Adăugat în 09/02/2011 de Emmanuel79
Statistici
  • Vizualizări: 4632
  • Export PDF: 5
  • Comentarii: 1
  • Gramatical corect
  • Fără diacritice
  • Conținut incomplet
Opțiuni