Interfața site-ului a fost îmbunătățită și mai sus vedeți săgeți care indică unde se află acum fiecare element principal de navigare și căutare.

Rasplata sau dar: Fiul sunamitei.
Autor: Ciprian Muresan  |  Album: Pe urmele harului.  |  Tematica: Diverse
Resursa adaugata de MihailCiprianMuresan in 26/06/2017
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot

Textul este din 2 Imparati 4:8-37.

Titlul in Biblie este Fiul sunamitei.

Chiar daca la inceput nu a fost  un fiu, totusi a fost o mama, a fost un tata, a fost o familie, a fost o casa, a fost o stare, a fost un gol.

Elisei era ramas ca si proroc in locul lui Ilie, era pus in slujba de proroc, avea  ca pecete in slujba lui o indoita putere din puterea lui Ilie, avea mantaua lui Ilie cu care a lovit Iordanul si care s-au deschis dinaintea lui, iar ca slujitor al lui il avea pe Ghehazi.

Textul incepe cu parte din lucrarea lui Elisei. Elisei trecea prin Sunem..v 8. Sunem reprezenta pentru Elisei locul unde ori il apuca noaptea, ori il apuca foamea. Dumnezeu cunoaste lipsurile robilor Lui, si Dumnezeu se ingrijeste de nevoile robilor Lui.

O femeie bogata, familista, maritata, fara copiii, cu un gol in suflet dar si in casa, cu un gol la masa ei, din belsugul familie, din mancarea lor, a vrut ca sa dea  acestui trecator, acestui proroc, sa manance.

Insistenta femeii il convinge pe Elisei sa se opreasca la masa lor oridecate ori are de trecut pe acolo.

Observati: Legatura chiar si la o mancare, chiar si pentru o partasie, chiar si pentru putin timp cu un om al lui Dumnezeu.

Un proroc la masa ta, in casa ta, din mancarea ta, din timpul tau, mai exista oare acest principiu si astazi?

O femeie deschisa pentru facerea de bine, o familie deschisa pentru facerea de bine. O facere de bine atent aleasa. Elisei lasa de fiecare data in urma lui in casa sunamitei mireasma de om sfant al lui Dumnezeu.

Aplicatie practica.

Ce faci atunci cind esti convins ca exista lipsuri in dreptul unui om al lui Dumnezeu?

Ce faci atunci cind sti ca acel care  trece pe la tine este un om sfant al lui Dumnezeu?

Camera de oaspeti.
Desi erau bogati, nu aveau camera de oaspeti. Bogatii de atunci nu faceau camere pe care sa le tina goale, sau pe care sa aibe de le decorat.

Nevoile reale a lui Elisei  cu siguranta nu tineau numai de stomac, ci si de un loc unde sa isi plece capul sa doarma. Si inima acestei femei este din nou miscata mai adanc, se mai deschide fata de robul lui Dumnezeu, si in intelegere cu sotul ei, proiecteaza, zideste si mobileaza o camera, o odaita pentru  ca nevoile de baza a oricarui om sa poata sa fie acoperite.

Si Dumnezeu il surprinde pe Elisei de fiecare data. Prima data il surprinde gasindu-ii  de mancare, apoi il surprinde cu un loc unde sa poata inopta, sa doarma. Intai ii da o mancare, apoi ii da o camera, o masa, un pat si un sfesnic. Am zice noi destul cat sa acopere nevoile omului care are cu totul alte prioritati decat a cauta ca si le acopere singur.

Si ca Elisei in ce priveste mancarea, ce vom bea si ce vom imbraca, si unde vom dormi, putem si suntem chemati cu toti sa traim. Domnul Isus in predica de pe munte a strigat astfel: Nu va ingrijorati dar de viata voastra gandindu-va ce veti manca sau ce veti bea, nici ce veti imbraca. Oare nu este viata mai mult decat hrana si trupul mai mult decat imbracamintea? Matei 6:25

Deaceea Domnul Isus a zis: "Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu si neprihanirea Lui, si toate acestea  lucruri vi se vor da pe deasupra. Nu va ingrijorati, dar de ziua de maine, caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei. Matei 6:33,34.

Si dupa cum Elisei a primit toate lucrurile pe deasupra tot asa suntem si noi chemati sa gustam din acelasi har, cu atat mai mult cu cat aceasta porunca vine din gura Mantuitorului, pe cand Elisei dovedea ca aceasta porunca era scrisa in inima lui de Duhul lui Hristos care cobora peste el.

Cine vrea sa semene cu Elisei? Dar cu Ghehazi? Ghehazi este un caracter in formare, un slujitor in crestere. Elisei nu este perfectul desavarsit, are si el slabiciuni, dar in ce priveste increderea in Dumnezeu  Elisei nu da semne de ragaz.

Si drumul lui Elisei trece prin Sunem, Dumnezeu il poarta pe Elisei  destul de des prin Sunem. Care oare sa fie scopul lui Dumnezeu?

Ghehazi in slujba. v 12.
Prorocul Elisei ca sa nu lase vreun drept de vreo  banuiala rea, isi foloseste slujitorul, atunci cind vrea sa vorbeasca cu stapana casei, cu sunamita. Si initial prin Ghehazi are loc o discutie dintre Elisei si sunamita, si sunamita si Elisei.

Venise ceasul rasplatiri pentru sunamita, dar odata cu acest ceas al rasplatiri se declansase o vreme a incercari.

Ofertele prorocului sunt de parte pamanteasca, sunt de domeniul firesc.Trebuie sa vorbim imparatului sau capeteniei ostirii pentru tine? v 13.

Observati ca desi Elisei ar fi avut aceasta posibilitate de a vorbi imparatului, totusi nu isi foloseste acest drept in scop personal, pentru a isi atinge scopurile personale, a isi satisface  placerile sau a isi implini dorintele proprii.

De Elisei stie si imparatul si stie si capetenia ostirii. Dar era oare vreo legatura intre puterea armata, puterea imparateasca si slujba de proroc? Nu, dar mai presus decat puterea armata, si mai presus decat puterea imparateasca erau tainele lui Dumnezeu care nu se descoperea decat prin prorocii.

Ia puneti o cumpana in acest text pana aici. Cat a facut sunamita pentru Elisei, la fel de mult sau poate si mai mult tot pe plan pamantesc ar fi putut face si Elisei pentru sunamita. Sunamita l-a adus pe Elisei la masa ei, Elisei ar fi putut duce pe sunamita la masa imparatului sau la masa ministrului de aparare.

Ofertele prorocului nu sunt  neaparat o necesitate si nici o prioritate pentru sunamita.

Sfatul dintre proroc si slujitorul lui. v14.
Ghehazi tu ce zici sa fac eu pentru ea, intreaba Elisei. Observati ca chiar daca avea slujba de proroc, Elisei, totusi nu era un om mandru, din contra se lasa sfatuit, cauta sfaturi, chiar de la sluga lui. Si asta insemna smerenie mai degraba si nu lipsa de ideii.

 Un Ghehazi al detaliilor.. Si Ghehazi vede lipsuri pe unde merge, vede goluri la alti, este atent la detalii. Ghehazi a vazut ca in casa sunamitei nu este nici un copil, a vazut ca barbatul sunamitei este batran, si a stiut sa spuna lucrurilor pe nume:  Ea n-are fiu v14., si se pare ca nu mai are nici o sansa vreodata sa mai aiba vreun fiu, barbatul ei este batran.

Pe cine incearca Ghehazi acum? Pe Dumnezeu sau pe robul lui Dumnezeu? Pentru Elisei, se pare ca acest lucru era o noutate, fapt  care  ne lasa sa intelegem ca Elisei nu a fost prezentat intregei familii.

Daca nevoile lui Elisei in Sunem au fost acoperite fara nici o piedica, fara nici o asteptare, fara nici un ragaz, tot asa sosise vremea cand si Elisei sa acopere nevoile reale din casa sunamitei, fara nici un ragaz.

Si din nou femeia este chemata prin slujitor inaintea prorocului, dar de data asta nu pentru a fi intrebata, ci pentru a fi incununata.

Slujba de proroc are in ea si aceasta libertate de a hotari pe loc lucruri mari. Prorocul pus in slujba de proroc de Dumnezeu, cand vorbeste se implineste.

La anul pe vremea aceasta vei tine in brate un fiu v16.

Ce ziceti lasa loc de interpretari acest mesaj profetic? E posibil asa ceva? Din punct de vedere al credintei da, din punct de vedere logic nu.

Vedeti dar ca Dumnezeu lasa puterea slujbei sa il insoteasca pe Elisei, asa incat Elisei nu face nici o rugaciune  inaintea lui Dumnezeu pentru un asemenea miracol. Elisei prin puterea slujbei pe care o are, fara sa intrebe pe Dumnezeu de ceea ce vrea sa faca, hotaraste sa rasplateasca pe sunamita ca si cum insasi Dumnezeu ar face acest lucru. Si se pare ca Dumnezeu  merge pe mana lui Elisei, si ingaduie acest lucru, aceasta lucrare de credinta.

Pentru sunamita aceasta lucrare de credinta cat pe ce sa para o amagire.v16.

Verificarea prorocului, a prorociei, implinirea prorociei. ..in anul urmator, cum ii spusese Elisei.v17.

 Rasplata sau dar? Slujba si lucrarea darului.

Carmelul locul  verificarilor personale

Dupa implinirea prorociei, prorocul Elisei se pare  ca nu mai trece prin Sunem, ci se retrage pe muntele Carmel. Muntele Carmel este locul unde fie au loc mari lucrari dumnezeiesti, fie urci pe el in urma marilor lucrari dumnezeiesti. Ne place sa urcam Carmelul ca sa biruim sau dupa biruinta. De multe ori a fi  pe Carmel iti da o oarecare satisfactie, te aseaza intr-o anumita clasa. Acolo ori esti  din tabara lui Ilie, ori din tabara prorocilor lui Baal. Ori invingi ori esti invins. Crezi ca ai ajuns sa le sti pe toate daca esti deja pe Carmel. Dar nu este asa. Elisei  isi da seama acolo pe Carmel ca Dumnezeu a ascuns anumite lucruri fata de el. Nu intotdeauna  locul pe care il ocupi iti garanteaza si o buna cooperare a Lui Dumnezeu cu tine.

Rasplata sau dar? Carmelul

Vremea incercari.

Copilul primit ca si o rasplata, Dumnezeu a vrut ca sa il dea ca si un dar .

Copii sunt o mostenire de la Domnul. Acest copil fusese mai intai primit ca si o rasplata pentru facerea de bine, dar Dumnezeu a hotarat ca sa schimbe  acest lucru si din rasplata sa il transforme in dar. Rasplata o primesti atunci cind ti se cuvine, dar darul il primesti atunci cind tu nu meriti nimic.

O rasplata care aduce intristare, un dar care aduce bucurie, un Dumnezeu care lucreaza si se lasa descoperit. Gustati si vedeti ce bun este Domnul.. Copilul sunamitei moare, rasplata lui Elisei pusa la cale prin  stiinta lui Ghehazi, moare, e timpul ca din ceea ce se cuvinea, sa se ajunga la ceea ce nu se cuvinea, la daruri. Si cand totul crezi ca s-a prabusit , mai exista totusi o sansa. Darul lui Dumnezeu, darurile Lui. Cum i-a spus Pavel lui Filimon despre Onisim. Mai intai l-ai avut ca un rob, acum primeste-il ca pe un frate, tot  asa si acum Dumnezeu a hotarat ca prin acest copil sa  dea si rasplata dar si dar, sa dea si merit si  darul nemeritat, viata.

Cand ai ajuns in stramtorare nu uita ca mai exista o sansa...vreau sa ma duc in graba la omul lui Dumnezeu..v 22

Ghehazi din nou in slujba.v 26,27.

Elisei se pare ca a semanat, si altul a secerat, fara ca el sa stie. v 27. Domnul mi-a ascuns lucrul acesta si nu mi l-a facut cunoscut..v27.

Elisei isi da seama ca a mers in vale si a urcat pe munte, si ca Domnul  nu ii descoperise starea de amaraciune a sunamitei. Dar de ce a lucrat Dumnezeu astfel? Se pare ca fiecare este pe cont propriu. Atat Dumnezeu cat si Elisei. Elisei face rasplatiri fara ca sa se intrebe de Domnul. Si Dumnezeu  aduce incercari fara sa se intrebe de Elisei. Parca ar fi o ruptura intre cei doi. Dumnezeu isi rezerva dreptul de a tine taine uneori.( Col 1:26)

Ghehazi este pus din nou in slujba. v29. Si nu oricum. I se da toiag, i se da porunci, i se da directie, si cu toate acestea Dumnezeu nu lucreaza. Copilul nu s-a trezit.. v 31. Ghehazi  de pe Carmel isi incinge mijlocul, primeste trimiterea, toiagul, insa nu si puterea. Multi ajung sa urce trepte de lucrare( Carmelul), sa primeasca toiagul ( au sustinere profetica), si cu toate acestea, Dumnezeu nici vorba sa lucreze prin ei.

Elisei isi da seama ca slujba si lucrarea nu putea sa mai faca nimic, si atunci  singura nadejde a ramas doar in Dumnezeu.

Rasplata sau dar? Slujirea.

Elisei pentru prima data in acest text se roaga lui Dumnezeu pentru acest copil...v33.

Si nu stiu ce comfirmare a primit Elisei  in rugaciune, dar se pare ca Elisei se atinge de  copilul mort, lucru ce dupa Lege il face necurat, fapt ce adanceste pe Elisei in criza mai degraba din pricina Legii. Dar  a trebuit si Elisei sa guste harul lui Dumnezeu dupa cum este scris: Dar acolo unde pacatul s-a inmultit, acolo harul s-a inmultit si mai mult. Romani 5:20.

Si Elisei se da jos de pe copil se plimba prin casa, si apoi se urca iarsi pe copilas, din nou  se atinge de copilasul mort, din nou se  face necurat, isi inmultea pacatul, dar Dumnezeu care este bogat in indurare Isi inmultea harul Lui fata de Elisei.

Si Dumnezeu este gata sa dea indurare, chiar daca este vorba de un copilas mort. Nimic nu este prea mult, si prea greu pentru Dumnezeu.

Sunamita isi va primi copilasul ca pe un dar acum din mana lui Dumnezeu.

Am putea spune ca casa sunamitei a fost locul unde si sunamita dar si Elisei au cunoscut pe Dumnezeu la lucru. Si cand te gandesti ca totul a pornit de la a fi primitor de oaspeti, si prin oaspeti primitor de Dumnezeu.

Rasplata sau dar? Copiii.

Ce a fost pana la urma acest fiu al sunamitei?.

La nastere a fost o rasplata. Si in adevar  a fost o rasplata pentru faptele bune ale sunamitei, dar a fost si  o pecete a slujbei de proroc, o comfirmare a slujbei de proroc pe care o detinea Elisei. Dupa ce a crescut mare copilul, dupa ce familia a ramas fara el, dupa ce el a murit, familia lui a trebuit sa guste ce inseamna  sa primesti si daruri, nu numai rasplatiri. Iar Cel care face cele mai bune daruri este Dumnezeu, si aceasta este o comfirmare a puteri Lui, dar si a milei si a bunatatii Lui fata de oameni ajunsi la greu, ajunsi in incercare, ajunsi in necaz.

Ce este pentru noi lucrarea de mantuire prin credinta in Hristos Isus?

La inceput lucrarea de mantuire a venit ca si un dar, la urma o vom primi ca si o rasplata.

Caci  prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi ci este  darul lui Dumnezeu. Efeseni 2:8.

Cine are urechi sa asculte ce zice bisericilor Duhul: Cel ce va birui, nicidecum nu va fi vatamat de a doua moarte.. Apocalipsa 2:11

 Fii credincios pana la moarte  si-ti voi da cununa vietii. Apoc 2:10b.

Rasplata sau dar: Mantuirea?

Ciprian Muresan, Irlanda.

25.06.2017

Pacea Domnului! Citesc de ceva timp studiile dumneavoastra si imi plac foarte mult, sunt calitative si hranitoare. Doresc sa va invit, daca doriti, sa le puneti in paralel si pe grupul Studii Biblice, pe facebook... Multumesc, va astept
Adăugat în 26/09/2017 de mygod
Statistici
  • Vizualizări: 1299
  • Export PDF: 7
  • Comentarii: 1
Opțiuni