Work-Life Balance
Autor: Alexandru Draghici  |  Album: fara album  |  Tematica: Meditatii
Resursa adaugata de rom2more in 20/05/2013
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot

"Dacă cineva nu are grijă de ai săi, mai ales de cei din familia sa, atunci s-a lepădat de credinţă şi este mai rău decât un necredincios." 1 Timotei 5:8

În lumea afacerilor se vorbește de mult de așa numita "work life balance", adică despre balanța dintre timpul petrecut la lucru si timpul privat. Priorizarea adecvată a dorințelor din domeniul muncii, precum carieră sau ambiții profesionale, și viața privată, precum sănătatea, plăceri, familia, dezvoltare spirituală conduce adeseori la conflicte. Un prea mare accent pe carieră poate avea consecințe asupra vieții de familie, sau a sănătății.

Problema nu este nouă, iar Biblia are aici un răspuns profund, o soluție înțeleaptă, care se găsește in scrisoarea apostolului Pavel, Efeseni 5, versurile 16-20. Iată aici versetele:

16. Răscumpăraţi vremea, căci zilele sînt rele. 
17. De aceea nu fiţi nepricepuţi, ci înţelegeţi care este voia Domnului. 
18. Nu vă îmbătaţi de vin, aceasta este destrăbălare. Dimpotrivă, fiţi plini de Duh.  
19. Vorbiţi între voi cu psalmi, cu cîntări de laudă şi cu cîntări duhovniceşti, şi cîntaţi şi aduceţi din toată inima laudă Domnului. 
20. Mulţămiţi totdeauna lui Dumnezeu Tatăl, pentru toate lucrurile, în Numele Domnului nostru Isus Hristos.
21. Supuneţi-vă unii altora în frica lui Hristos.
 

Despre ce timp este vorba?


Totul gravitează în jurul timpului. De aceea vom considera două cuvinte grecești, folosite în Noul Testament pentru timp:kairos si chronos.
Iată ce spune wikipedia despre kairos și chronos: "Kairos este un cuvânt din greaca veche, care semnifică momentul potrivit sau oportun", "șansa", "un punct în timp în care schimbarea este posibilă". Spre deosebire de chronos, care desemna la greci timpul secvențial, fizic, cantitativ, măsurabil, kairosdesemnează timpul calitativ, momentul privilegiat al acțiunii, istoriei, împlinirii personale etc." 

Dacă acordăm timpului o valoare, folosind cuvântul kairos, atunci ne aducem automat pe noi în "arenă". Nu mai vorbim acum de timpul cantitativ, în secunde, minute, etc. ci în valoarea acestui timp pentru spiritul nostru.

"Work life balance" se atinge trăind întotdeauna în timpul kairos, atât la slujbă cât și în timpul liber. Iar balanța se atinge urmând sfaturile apostolui Pavel, din rândurile care urmează.


 Interpretarea versurilor


"16. Răscumpăraţi vremea, căci zilele sînt rele."

 Apostolul Pavel înțelege imperativul de a răscumpăra vremea în contextul desfășurării istoriei, a frământărilor produse în lumea invizibilă de înfrângerea lui Satan, care se manifestă în lumea vizibilă prin războaie, crize multiple și diverse.   

  • Acest imperativ este cu atât mai actual în aceste vremuri. Verbul răscumpărați indică faptul că timpul aparține cuiva, lui Satan, căruia nu ar trebui sa îi aparțină. Timpul i-a apaținut prima dată, omului, lui Adam și Eva. 
  •  Apostolul Pavel ne îndeamnă și îmbărbătează în 2 Corintheni 6.2: "Iată că acum este vremea îndurării! Iată că acum este ziua mântuirii!"
  • Cu alte cuvinte, nu frica să ne stăpânească în aceste zile ci încredere, nu resignarea ci nădejdea. Și cum putem ajunge la acest stadiu?
  • Concentrându-ne pe acum, pe azi. Acesta este timpul Bibliei. Isus accentuează acest focus când ne îndeamnă să veghem. El spune: "Vegheați deci pentru că nu știți în ce zi vine Domnul vostru!" (Matei 24:42)
    • Această concentrare pe ziua de zi se regăsește și în alte pilde, arhicunoscute, precum "Carpe Diem", „Trăiește clipa!” 

    "17. De aceea nu fiţi nepricepuţi, ci înţelegeţi care este voia Domnului." 

    • Care este voia Domnului? Întâi trebuie s-o aflăm, pentru noi personal, în rugăciune, sau prin dialogul nostru permanent cu Duhul Sfânt.
    • Planul lui Dumnezeu pentru ziua, clipa respectivă trebuie pus în contextul în care ne aflăm. Adeseori ne vin în ajutor semne ale lui Dumnezeu, sau profeții. De aceea este imperios necesar părtășia cu frați si surori întru Christos, cu cei care au de la Dumnezeu darul profeției

    "18. Nu vă îmbătaţi de vin, aceasta este destrăbălare. Dimpotrivă, fiţi plini de Duh.  19. Vorbiţi între voi cu psalmi, cu cîntări de laudă şi cu cîntări duhovniceşti, şi cîntaţi şi aduceţi din toată inima laudă Domnului. 20. Mulţămiţi totdeauna lui Dumnezeu Tatăl, pentru toate lucrurile, în Numele Domnului nostru Isus Hristos."

     Cu ce se "îmbată" oamenii? Ce îi entuziasmează? Ce le dă o falsă impresie de împlinire?

    • Oamenii sunt robi ai multor dependențe. Și acestea nu trebuie să fie neapărat alcoolul, sau drogurile, precum fumatul, ci goana după un comfort material, după bani, după carieră și multe altele. 
    • Soluția propusă de apostolul Pavel? "Fiți plin de Duh". Și cum pot să mă umplu de Duhul Sfânt?
    •  prin laudă și închinare, din toată inima
      • prin rugăciuni sincere, din inimă.
        • mulțumindu-i Tatălui Ceresc cât mai des. Aceasta ne conștientizează de unde avem totul și de ce nu trebuie să ne fie teamă. 
          • rugăciunea în limbi. Măcar o jumătate de oră pe zi de rugăciune în limbi, ne apropie mai mult de Dumnezeu, ne deschide cerul, ne umple de Duh. Rugăciunea în limbi este atât de folositoare, mai ales atunci când nu stim cum să ne rugăm, sau credem că nu avem de ce să ne rugăm. 

          "21. Supuneţi-vă unii altora în frica lui Hristos."

          • Supunerea unul altuia implică o reciprocitate. Ea nu înseamnă numai subordonare, în fața unei autorități ci și datoria ca la randui, chiar și cel cu autoritate să slujeacă celui asupra căruia are autoritate. Autoritate înseamnă de fapt mai multă răspundere.
          •  Acest "supuneți-vă unii altora" este un principiu general al Bibliei. Apostolul Pavel îl exemplifică în relația dintre soț și soție (Efeseni 5:22-24), relația cu copiii, (Efeseni 6:1-3), către slujitori, (Efeseni 6:5-8).
          • Pentru ca cei care exercită autoritatea, să nu abuzeze de ea, totul se face sub "controlul" fricii față de Isus. Asftel, barbaților li se cere să își trateze soțiile cu dragoste, parinților să își trateze copiii cu o putere care să le dea posibiltatea să se supună cu ușurință. Apoi li se cere stăpânilor să își trateze servitorii cu blândețe, fiindcă toți, cei cu autoritate dar și cei sub autoritate au un singur Domn în cer. 
          Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
          Statistici
          • Vizualizări: 996
          Opțiuni