Despre copiat
Autor: Denuț Raul-Florin
Album: fara album
Categorie: Educatia copiilor & tinerilor

În acest articol o să discut despre problema copiatului în școlile și facultățile din România, și nu numai, unde se pare că acest flagel al copiatului a ajuns la rang de artă, mai ales odată cu dezvoltarea tehnologiei. Articol a fost realizat după consultarea altor resurse care descriu această problemă, majoritatea informațiilor fiind preluate din acestea. Nu o să discut despre metodele specifice de copiat, fiindcă mă gândesc că sunt cunoscute deja, și nici nu aș dori să dau unora idei. Articolul este structura în 8 capitole, și anume:

I. Părerile a 10 studenți despre copiat;

II. De ce se copiază?

III. Este copiatul păcat?

IV. De ce nu este bine să copiezi?

V. Ce să faci când colegii cer să copieze?

VI. Mărturie personală despre copiat

VII. Cum să te pregătești pentru un examen/test?

VIII. Concluzii

 

I. Părerile a 10 studenți despre copiat

1.       „Să copiezi nu este un lucru corect faţă de profesor, faţă de colegi şi în primul rând faţă de tine. Dar dacă, totuşi, se copiază, probabil că sunt unele materii, ştiinţe, care nu ne-ar folosi mai departe în carieră şi sunt foarte greu de înţeles. Studenţii de la majoritatea facultăţilor se bazează pe copiat. ”

2.       „Trebuie să copiem pentru a nu mai avea restanţe, pentru o notă mai bună, pentru o bursă, cămin, etc. Depinde de interesul fiecăruia. ”

3.       „A copia nu e un lucru onest, nici faţă de tine ca persoană, nici faţă de colegi, nici faţă de profesori. Copiatul este un furt, un şantaj, dar în zilele noastre este „la modă”. În facultatea noastră se copiază; şi, în general, cine nu copiază pierde mai mult la notă decât cel care copiază. Susţin această idee prin exemple clare, fiind pusă în asemenea situaţii. Consider că ar trebui să se ajungă la un consens şi să susţinem toţi următoarea idee: copiatul este „meseria” unui om fără valoare, fals; iar noi trebuie să fim diferiţi de aceştia. ”

4.       „Nu ştiu dacă „trebuie” să copiem în facultatea noastră, însă cei mai mulţi o fac din cauza faptului că vor cu orice preţ să promoveze examenele („integralist blindat”). Am copiat la examenele unde profesorul a ieşit afară din sală. Am tras cu ochiul la coleg (care bineînţeles că era blindat cu fiţuici - nu că aş fi avut încredere în capacităţile lui), deoarece, spre „ruşinea” mea de studentă, nu am suficient sânge rece pentru a face asta! ”

5.       „Trebuie să copiem uneori, şi mulţi dintre noi fac asta, pentru că nu învăţăm sau, eventual, nu ne place o materie şi nu o putem învăţa. Dar nu se pune problema că „trebuie”, ci că. . . . asta se întâmplă. ”

6.       „Cred că trebuie să copiezi pentru simplul fapt că nu eşti pregătit, că nu vrei să te pregăteşti, pentru adversitatea pe care ţi-o crează disciplina, sau profesorul (profesoara) respectiv(ă)”.

7.       „Uneori copiem pentru că nu ne place materia respectivă, sau ne este lene să învăţăm.

8.       „Nu ştiu dacă este chiar necesar să copiem la examene, dar acest lucru se practică, mai ales la materiile la care profesorii sunt mai toleranţi. Adică la aceia care nu fac pe „poliţiştii” în timpul examenelor. Astfel, elevilor le vine mult mai uşor să copieze decât să „piardă vremea” şi să înveţe. Acest lucru nu este corect, mai ales pentru aceia care învaţă cu adevărat şi se trezesc la final fiind la egalitate cu cei care nu ştiu nimica. ”

9.       „Considerăm că sunt unele lucruri neimportante şi nu are nici o importanţă dacă le învăţăm. ”

10.   „Copiezi atunci când nu te interesează un anumit subiect şi probabil că aste te ajută să treci mai departe prin facultate, mai ales atunci când facultatea se pare că promovează copiatul. Nu ştiu, pentru că nu mă interesează atât de mult problema copiatului. Mă interesează cum mă pregătesc eu, nu dacă altcineva copiază. ”(1)

 

 

 

 II. De ce se copiază?

            În urma unui sondaj, s-a observat că motivul principal pentru care mulţi elevi aleg să copieze este lipsa pregătirii. Alţi elevi, constrânşi de climatul competitiv de la şcoală sau de aşteptările prea mari ale părinţilor, ajung la concluzia că nu au de ales. „Notele sunt totul pentru părinţii mei“, spune Sam, în vârstă de 13 ani. „Ei mă întreabă: «Ce notă ai luat la testul de matematică? Ce notă ai luat la lucrarea de control la limba engleză? » Urăsc lucrul ăsta! “

Pe unii, presiunea continuă de a obţine note mari îi determină să copieze. Iată ce se spune în cartea The Private Life of the American Teenager: „Ceva nu funcţionează bine într-un sistem în care presiunile sunt atât de mari, încât plăcerea de a învăţa este înlocuită cu stresul de a obţine note bune, uneori în detrimentul cinstei“. Mulţi elevi sunt de acord cu acest lucru. La urma urmei, nimeni nu vrea să pice la un test şi cu atât mai mult la o materie. „Unora le este chiar teamă că vor pica la examen“, spune Jimmy, un elev de liceu. „Chiar dacă ştiu răspunsurile, ei copiază doar ca să fie siguri că nu greşesc. “

Dacă ne gândim la numărul mare de persoane care sunt gata să renunţe la cinste, copiatul poate părea un lucru inofensiv, ba, câteodată, chiar extrem de avantajos. „Ieri, la una din ore, am văzut un coleg copiind la test“, a spus Greg, un tânăr de 17 ani. „Astăzi, când profesorul ne-a dat testul înapoi, am văzut că respectivul coleg a luat o notă mai mare decât mine. “ Mulţi se lasă influenţaţi de faptul că din ce în ce mai mulţi colegi copiază. (3)

Degradarea valorilor morale.  „În opinia multor pedagogi, numărul crescând al elevilor care copiază este consecinţa degradării valorilor morale în societatea egocentrică în care trăim“, se afirmă în American School Board Journal.  Referitor la ea şi la colegii ei din clasele de excelenţă, o liceană a recunoscut: „Toţi.  .  . am copiat; aveam nevoie de note mari ca să intrăm la şcoli bune. Eram elevi buni, cu principii; nu eram oameni lipsiţi de scrupule.  .  . Pur şi simplu trebuia să intrăm la universităţi bune“. Chiar şi unii părinţi au fost „contaminaţi“ de acest mod de a gândi. Dornici să-şi vadă odraslele urcând pe scara succesului, ei fie aprobă copiatul, fie închid ochii la conduita copiilor lor, alimentându-le astfel decăderea morală.

Presiunea de a deveni oameni de succes.  Potrivit lui Donald McCabe, fondatorul International Center for Academic Integrity, elevii care copiază cred că cinstea îi dezavantajează în faţa celor ce copiază şi scapă neprinşi.

Ajutorul tehnologiei.  Tehnologia modernă îi ajută pe elevi să copieze cu mai multă uşurinţă folosind mijloace tot mai sofisticate. Ei pot descărca de pe net teze şi teme pentru acasă gata făcute şi le pot da şi altora. Şi, pentru că puţini sunt prinşi, ceilalţi capătă curaj.

Influenţa exemplelor negative.  Necinstea este la ordinea zilei şi în lumea adulţilor. Este nelipsită din marile corporaţii, din politică, din sport şi adesea chiar de acasă, unde părinţii sunt incorecţi când îşi declară veniturile sau când înaintează firmelor de asigurări cereri de despăgubire. „Dacă oamenii aflaţi în poziţii de autoritate sau cei consideraţi modele înşală, aceasta le transmite probabil tinerilor mesajul că pot să fie necinstiţi [şi deci să copieze]“, afirmă David Callahan în cartea sa The Cheating Culture.  Dar aşa să fie oare? Este justificat copiatul de dorinţa de a obţine note mari? (4)

 

III. Este copiatul păcat?

Da, bineînţeles. Copiatul este păcat pentru că este înşelăciune şi Dumnezeu spune în Cuvântul Său astfel: „Cel ce se dedă la înşelăciune nu va locui în casa mea; cel ce spune minciuni nu va sta înaintea mea. ” (Psalmi 101: 7)

Apoi, copiatul mai este şi un furt de informaţie pe care nu o posezi în anumite împrejurări. De aceea, are o aplicare directă şi pentru elevi următorul Cuvânt de la Dumnezeu care a fost adresat atunci robilor: „Sfătuieşte pe robi să fie supuşi stăpânilor lor, să le fie pe plac în toate lucrurile, să nu le întoarcă vorba, să nu fure nimic, ci totdeauna să dea dovadă de o desăvârşită credincioşie, ca să facă în totul cinste învăţăturii lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru. Căci harul lui Dumnezeu, care aduce mântuire pentru toţi oamenii, a fost arătat şi ne învaţă s-o rupem cu păgânătatea şi cu poftele lumeşti şi să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate şi evlavie, aşteptând fericita noastră nădejde şi arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu şi Mântuitor Isus Hristos. El S-a dat pe Sine însuşi pentru noi, ca să ne răscumpere din orice fărădelege şi să-Şi cureţe un norod care să fie al Lui, plin de râvnă pentru fapte bune. ” (Tit 2: 9-14)

Elevul creştin care copiază nu mai dă dovadă de credincioşie desăvârşită şi nu mai face cinste învăţăturii lui Dumnezeu şi a Mântuitorului nostru. Copiatul este păcat chiar și atunci când profesorul permite lucrul acesta. (5)

 

IV. De ce nu este bine să copiezi?

1.     Copiind, nu câştigi nimic. Mulţi susţin că o să câştige o notă pozitivă, uneori chiar una mare. Dar dacă şcoala este o instituţie care vrea să te pregătească pentru viaţa ulterioară şi vrea să-ţi dezvolte o profesie, atunci copiatul  nu-ţi oferă această şansă, dimpotrivă, el te face să regresezi sau să stopezi în ceea ce înveţi, deoarece cunoştinţe şi deprinderi nu capeţi copiind. Notă posibil că vei avea, dar cunoştinţe? Nota este trecătoare, ceea ce ai asimilat va rămîne.

2.     Copiatul este o înşelăciune, o minciună.  Prin faptul că tu copiezi, minţi profesorul sau persoana care te evaluează. De obicei  apelezi la o astfel de metodă când nu ştii nimic şi vrei să  demonstrezi că defapt cunoşti materia. Nu este aceasta o minciună? Vrei să fii un om onest sau vrei să obţii note şi cunoştinţe în mod murdar?

3.     Copiatul  denotă că  eşti leneş şi nedisciplinat.   Un elev disciplinat şi harnic nu va recurge niciodată la copiat, ci va munci , va depune tot efortul ca să aibă o notă mare. Din experienţa mea am văzut că  elevii harnici şi ordonaţi  nu recurg  la copiat. Iată ce spune Biblia în acest sens: ” Du-te la furnică, leneşule; uită-te cu băgare de seamă  la căile ei, şi înţelepţeşte-te! Ea n-are nici căpetenie, nici privighetor, nici stăpîn; totuşi îşi pregăteşte hrana vara, şi strînge de ale mîncării în timpul  secerişului. Pînă cînd vei sta  culcat, leneşule? Cînd te vei scula  din somnul tău? „(Proverbe 6: 6-9 ). Furnica este un model de hărnicie, de la ea trebuie să înveţi să munceşti şi să nu fii leneş. Învăţarea regulată te va disciplina şi nici nu-ţi va trece prin minte ideea să copiezi.

4.     Copiatul îl face pe elev un viitor  specialist necalitativ. Alegând să copieze şi să nu muncească, acest elev se va obişnui cu un astfel de mod de viaţă,   se va complăcea în aceasta, va termina studiile şi va vrea să se angajeze în câmpul muncii, dar nu va avea cunoştinţele necesare şi nici competenţa respectivă, va face o muncă necalitativă şi nu va lucra spre binele altora.

5.     Copiind, nu câştigi respectul profesorului şi al colegilor. Cât de bine şi „reuşit” n-ar copia elevul, profesorul îl va detecta oricum.  Un elev care a învăţat temele, nu va copia niciodată, se va prezenta bine la ore, va câştiga respectul profesorului, iar cel care va copia şi-l va pierde, fiindcă va crea impresia că nu ştie, nu a învăţat, nu vrea să depună nici un efort. Pentru profesor, acesta  nu va putea să se manifeste ca şi elev exemplar. Şi nici pentru colegi nu va putea fi un bun exemplu, pentru că exemplu este cel care munceşte şi obţine note în mod cinstit.

6.     Copiatul este o pierdere de timp. În loc să foloseşti timpul de care dispui pentru a aplica cunoştinţele şi abilităţile tale, tu te gândeşti  cum şi de unde ai putea copia, iar timpul trece repede şi te mai şi stresezi. Mai degrabă învaţă  bine şi scrie potrivit cu ceea ce ai învăţat, decât să cauţi alte soluţii de a câştiga nota.

7.     Refuzând să copiezi, îţi păstrezi integritatea. O persoană care ţine la integritatea sa, nu va copia niciodată. Dumnezeu ne îndeamnă „  fim sfinţi, căci şi Eu sînt sfînt” (Levitic 11. 44). (2)

 

V. Ce să faci când colegii cer să copieze?

Dacă copiatul este păcat şi tu dai de copiat când colegii cer să copieze, te faci părtaş păcatului lor sau devii un prilej de păcătuire pentru ei. Te sfătuiesc să răspunzi în felul următor atunci când colegii cer să copieze de la tine:

1.     Să le spui că tu crezi în Domnul Isus Hristos, ai încheiat legământ cu El, că Duhul Sfânt locuieşte în tine şi că nu poţi să furi sau să minţi şi nici să încurajezi sau ajuţi pe cei ce vor să facă astfel. Să le explici că copiatul este păcat, dar mai mult ca atât, să le spui despre felul cum ţi-a transformat Isus viaţa ta şi cum poate să o transforme şi pe a lor dacă vor crede din toată inima în El. Să le mai spui că ei au multe alte păcate afară de copiat şi că plata păcatului este moartea, dar darul fără plată a lui Dumnezeu este viaţa veşnică în Hristos Isus.

2.     Spune-le colegilor că vrei să-i ajuţi cu adevărat şi că poţi să le explici lecţia pe care ai înţeles-o tu şi să o înţeleagă şi ei. Şi chiar aşa şi fă. Este important să vadă colegii tăi că îi iubeşti, că le vrei binele şi că eşti gata să le slujeşti cu tot ce poţi. (6)

 

VI. Mărturie personală despre copiat

În acest capitol o să descriu ceea ce am învățat în cei 4 ani de facultate despre copiat sau mai bine zis ce m-a învățat Dumnezeu. În primul an de facultate, mi-am dorit foarte mult să obțin bursă de merit, însă nu am reușit acest lucru, deoarece am încercat să obțin bursă prin minciună, înșelăciune și furt. Au fost multe examene la care am copiat (la toate la care am putut și am avut nevoie), iar la unul am mers chiar cu mită din partea colegilor. La un alt examen, datorită lăcomiei de bani, am înșelat atât profesorul, cât și pe colegii mei, făcându-le acestora din urmă lucrările practice pentru a putea intra în examen, reușind să „câștig” în mai puțin de două zile în jur la 1500 de lei noi.

            Însă începând cu anul II de facultate, am luat o hotărâre care mi-a schimbat, pot spune, întreaga viață, și în special întreaga mea atitudine despre copiat. . . A venit o zi în care am spus până aici. Doamne, începând de azi înainte eu niciodată nu voi mai copia la nici-o verificare, la niciun examen, chiar dacă acest lucru ar însemna să nu mai termin facultatea. Însă, ispita  a venit chiar la prima verificare, când am și cedat ispitei, însă de atunci Dumnezeu mi-a ajutăt și în cei 3 ani rămași nu am mai copiat niciodată și nici nu am mai făcut nici-o lucrare pe bani colegilor, am preferat să-o ajut să le facă singuri, fiind o situație când noaptea înainte de examen nu am dormit fiindcă am stat cu un coleg pentru a-l ajuta să-și termine proiectul. Și în urma acestei hotărâri și începeri de a muncii mai în serios, Dumnezeu m-a binecuvântat și începând din anul până la finele facultății, inclusiv examenul de licență, toate examenele le-am promovat cu nota 10 (la unul singur am luat 8, însă am mers în sesiunea de restanțe pentru a-mi mări nota). Spune așa de frumos în Biblie, în cartea Proverbelor la capitolul 16, versetul 3: „Încredinţează-ţi lucrările în mâna Domnului şi îţi vor izbuti planurile.

            Am avut un examen pentru care nu mi-am făcut suficient timp să mă pregătesc și eram mai mult ca sigur că nu o să-l promovez, sau cel puțin nu cu nota dorită. Examenul a fost dintr-o parte scrisă, iar după corectare, cei care nu au luat nota 5 la scris sau cei care doresc să-și mărească nota puteau sta la oral. . . În timpul testului profesorul a venit și a văzut că nu prea am scris mare lucru și a început să-mi șoptească unele răspunsuri, însă am refuzat să le scriu. Nu știu cum s-a făcut că la scris nu am luat peste 5 și am fost nevoit să intru la oral, doar eu și cu încă un coleg, însă la final nota a fost 10.

 

VII. Cum să te pregătești pentru un examen/test?

1.     Pregăteşte-te  din timp de examen, nu lăsa pentru ultima zi. Este foarte bine dacă vei sistematiza din timp tot materialul de studiu sau vei învăţa ceea ce nu ţi-a reuşit pe parcursul anului  şi nu vei lăsa acest lucru pentru ultima zi dinaintea examenului. Un proverb popular spune că lucrul lăsat de azi pe mâine aşa şi rămîne, de aceea este bine să nu amâni pregătirea ta pentru ultima zi, ci să începi pregătirea cu câteva zile înainte de examen. Biblia prezintă exemplul frumos al furnicii: „Du-te la furnică, leneşule; uită-te cu băgare de seamă la căile ei, şi înţelepţeşte-te! .   Ea n-are nici căpetenie, nici priveghetor, nici stăpîn; totuşi îşi pregăteşte hrană vara, şi strînge de ale mîncării în timpul secerişului. ”(Proverbe 6: 6-8). Învaţă de la furnică, care, deşi nu este înzestrată cu capacităţile pe care  le are omul, ea ştie din timp să se îngrijească de ce va mânca iarna. Ea nu lasă sau amână pentru ultimul moment să-şi adune hrană, ci face acest lucru din timp, cu mult înainte.

2.     Priveşte examenul ca pe un test care-ţi măsoară capacităţile.  Examenul este un test în care elevul, studentul îşi testează nivelul de cunoaştere a materiei acumulate sau a capacităţilor şi competenţelor  obţinute  într-o perioadă de timp. El este o posibilitate de a întări ceea ce s-a asimilat şi nicidecum o posibilitate de a inhiba şi  a îngrozi elevul. Însă pentru cei mai mulţi elevi, examenul este o ocazie de stres, îngrijorări mari şi culminează uneori şi cu leşin. Nu vreau să neg faptul că examenul poartă în sine o nuanţă emotivă, dar ea nu trebuie să depăşească limita normalului  şi nu trebuie văzut ca un eveniment groaznic şi înfricoşător, cum îl definesc unii.

3.     Roagă-te.  . Este binevenit  ca înainte de examene, elevul să se roage la Dumnezeu ca Dumnezeu să-i aducă aminte lucrurile învăţate şi să-i dea înţelepciune ca să scrie cît mai corect. Indiferent cât ai fi de pregătit, nu uita niciodată să te rogi.

4.     Odată ce ai primit testul în faţă,  citeşte atent şi concentrează-te.  Ai testul în faţa ta, nu căuta să pierzi timp uitându-te ce fac alţii sau intrând în panică că nu ştii ceva de acolo.  Citeşte foarte atent conţinutul subiectelor şi concentrează-te la cerinţele indicate în ele. Atenţia şi concentrarea sunt elementele esenţiale în succesul unui examen.

5.     Răspunde exact la cerinţă. Deseori elevilor li se pare că dacă scriu mult, vor avea şi o notă mai mare. Nu este deloc corectă această versiune, este important să scrii ceea ce ţi se cere, exact la subiect şi cît mai clar. Nu se va  evalua atît cantitatea, cât calitatea şi concizia!

6.     Nu încerca să apelezi la metode murdare de susţinere a examenului. Astăzi trăim într-o societate care nu mai ţine la valorile morale de altădată. Cu părere de rău la acest capitol în învăţămînt ele nu s-au păstrat. Se apelează la tot soiul de metode nesincere de a susţine examenul, care nu fac cinste nici elevului şi nici profesorului şi care nu prezintă rezultatul real şi nici nu bucură nici pe profesor şi nici pe elev. Dimpotrivă, aduc cu sine multe conflicte şi nemulţumiri, ură pentru perioade lungi. Aceasta e înşelăciune şi nu vei ajunge la nici un rezultat aplicînd-o.

7.     Evaluează şi verifică. După ce ai finisat, nu te grăbi să prezinţi lucrarea şi să pleci. Mai bine opreşte-te şi verifică încă o dată ceea ce ai scris, evaluează cât de bine ai dat răspunsurile la subiecte şi apreciază calitatea lucrării.

8.     Fii mulţumit de nota pe care ai luat-o , căci ea este răsplata pentru eforturile tale. Nu căuta să te îndreptăţeşti de nota pe care ai luat-o, nimeni nu te-a împiedicat să  te pregăteşti mai bine. De asemenea nu uita să mulţumeşti şi profesorului care ţi-a predat materia respectivă şi care te-a ghidat ca să înţelegi mai bine conţinul ei.   Fii recunoscător şi mulţumeşte-i! ! ! (7)

 

VIII. Concluzii

În final, doresc să precizez că nu am scris acest articol pentru a arăta cât sunt de grozav sau cât de deștept sunt eu, deoarece spune în cartea prorocului Ieremia, capitolul 9, versetele 23 și 24 „Aşa vorbeşte Domnul: „Înţeleptul să nu se laude cu înţelepciunea lui, cel tare să nu se laude cu tăria lui, bogatul să nu se laude cu bogăţia lui. Ci cel ce se laudă să se laude că are pricepere şi că Mă cunoaşte, că ştie că Eu sunt Domnul care fac milă, judecată şi dreptate pe pământ! Căci în acestea găsesc plăcere Eu, zice Domnul. ” ci am scris acest articol pentru a îndemna pe toți adolescenții și tinerii de a renunța la acest flagel al copiatului fiind, până la urmă, este un lucru care nu te ajută cu nimic, și să se întoarcă din toată inima la Dumnezeu, căci doar El este cel care poate da biruința și adevărata fericire se găsește doar având o relație cu El, și chiar dacă ar vin momente în care o să eșuezi, mai bine să ai nota 4 pe acest pământ și 10 în cer la caracter, decât invers și să fie gata să spună ca Șadrac, Meșac și Abed-Nego: Iată, „Dumnezeul nostru căruia Îi slujim poate să ne scoată din cuptorul aprins, şi ne va scoate din mâna ta, împărate. Şi chiar de nu ne va scoate, să ştii, împărate, că nu vom sluji dumnezeilor tăi şi nici nu ne vom închina chipului de aur pe care l-ai înălţat! ”(Daniel 3: 17-18)

Dumnezeu să vă binecuvânteze!

 

BIBLIOGRAFIE:

1)   http: //www. cesec. ro/pdf/De_ce_trebuie_uneori_sa_copiem. pdf

2)   https: //ghenadiana. wordpress. com/2009/01/26/de-ce-nu-este-bine-sa-copiezi/

3)   https: //wol. jw. org/ro/wol/d/r34/lp-m/102003044

4)   https: //wol. jw. org/ro/wol/d/r34/lp-m/102012293

5)   https: //moldovacrestina. md/copiatul-este-pacat/

6)   https: //moldovacrestina. md/cand-colegii-cer-sa-copie/

7)   https: //ghenadiana. wordpress. com/2009/06/01/sfaturi-pentru-elevi-la-examene-de-absolvire/

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/eseuri/170509/despre-copiat