După o epocă de entuziasm,  ştiinţa medicală a devenit din ce în ce  mai rezervată. Sugestia şi hipnoza nu mai sunt panaceul ce rezolvă  probleme de sănătate, ci dimpotrivă.
 
Cu mai bine de o sută de ani în urma, Émile Coué spunea:
”Avem în noi o forţă incalculabilă, care, mânuită în chip inconştient,  ne este adesea dăunătoare. Dacă, dimpotrivă, o conducem conştient şi  inteligent, ne dă stăpânire de sine. Astfel, nu numai că putem îndepărta  din noi şi alţii bolile fizice şi morale, dar chiar să trăim aproape  fericiţi, oricât de grele ar fi împrejurările vieţii voastre”.
 
(Émile Coué, Sugestie şi autosugestie, Ed. Casa Omnia Cartexim,  Bucuresti – 1996)
 
Ca şi Émile Coué, unii vorbesc şi astăzi cu acelaşi entuziasm:
”Trebuie făcută totuşi precizarea că datorită posibilităţilor  neobişnuite de modificare a comportamentului prin hipnoză, este posibilă  utilizarea terapeutică a acestei tehnici, prin hipnoză putându-se  realiza vindecări ce par de domeniul miracolului”.
(Irina Holdevici, Ilie.P. Vasilescu, Hipnoza şi fortele nelimitate ale psihismului, Editura Aldomars, Bucuresti – 1991 )
Hipnoza ca fenomen halucinatoriu
În realitate, autosugestia, autohipnoza şi hipnoza sunt negative. Nu  duc la vindecare, ci conferă numai aparenţa vindecării. Duc la nălucire,  acea nălucire de care vorbeau Sfinţii părinţi:
  
Liviu Filimon arată că:
”Hipnoza generează oboseală, este urmată adesea de cefalee şi stări  de somnolenţă ce diminuează capacitatea de muncă. Hipnoza repetată poate  deveni dăunătoare”.
 
(Liviu Filimon, Ce este hipnoza, Editura didactică şi ştiinţifică,  Bacău, 1996)
 
Observăm că, dintre multele  lucrări stiinţifice care tratează acest  subiect, numai foarte puţine manifestă scepticism. Cele mai multe   prezintă aşa-zisa faţă pozitivă a hipnozei.
 
Tot acelaşi remarcabil om de ştiinţă, Liviu Filimon, dă şi definiţia  corectă a hipnozei:
”Elementul caracteristic prezent în toate formele de hipnoza este HALUCINAŢIA, profilată ca idei şi imagini fictive, dar considerate ca subiect, ca reflectări ale realităţii... Hipnoza este un fenomen psihic halucinant, ca urmare a stopării activităţii conştiente”.
Aşa-numitul tratament bioenergetic modern este un fenomen halucinant
Părintele hipnozei moderne, medicul vienez Anton Franz Mesmer  (1734-1815) a reuşit inducerea hipnozei prin aşa-numitele pase  bioenergetice. Mesmer susţinea că orice corp viu degajă o cantitate de  energie de tip magnetic, iar aceasta poate fi folosită la vindecarea  multor maladii. Şi astăzi, pasele bioenergetice reprezintă principala  tehnică de inducere a HALUCINAŢIEI hipnotice:
 
Iată tehnica „mângâierilor” Mesmer:
”Acestre mângâieri se exercită la o distanţă de cinci centimetri  faţă de trupul subiectului, fără a-l atinge, iar sensul este de la cap  spre picioare.Veţi fi surprinşi de eficacitatea acestei metode”.
 
Mesmer creadea cu tărie în teoria lui bioenergetică. Convins că a descoperit o forţă curativă extraordinară, se adresează academicienilor din mai multe ţari, cerând recunoaşterea meritelor sale. În 1784, Ludovic al XVI-le, dând curs cererii sale, instituie o comisie regală alcătuită din cei mai iluştri oameni de ştiinţă ai vremii: Benjamin Franklin, pe atunci ambasador al Statelor Unite în Franţa, chimistul Antoine Laurent de Lavoisier etc. În acelaşi timp, a fost numită şi o comisie alcătuită din medici. Scopul principal al anchetei era să stabilească dacă există într-adevăr fluidul bioenergetic pretins de Mesmer. Membrii comisiei regale au ajuns la concluzia că nimic nu probează existenta bioenergiei şi au dat o definiţie corectă hipnozei: HALUCINAŢIE.
Yoga este o practică bazată pe autohipnoză
Tot acelaşi autor, Liviu Filimon, arată că:
”Sunt edificatoare demonstraţiile efectuate de yoghini, care, prin  concentrarea atenţiei, modifică activitatea unor organe şi aparate  coordonate inconştient. Astfel, este accelerat sau încetinit ritmul  bătăilor inimii şi al pulsului, creşte sau scade temperatura şi  tensiunea arterială etc.”
 
Este adevarat, yoghinul obţine aceste performanţe în măsura în care  reuşeşte să HALUCINEZE.
 
Arhimandritul Vassilos Bakoyannis vorbeşte în cartea sa „Înfruntând  diavolul şi vrăjitoria” despre puterile nefireşti ale demonizaţilor:
”Dacă un criminal este arestat de către poliţie şi încătuşat la  mâini, atunci, indiferent de cât de puternic este, nu rupe legăturile.  Cum s-ar  spune, mâinile sale sunt legate. Dar acelaşi lucru nu se  aplică şi în cazul demonizaţilor. Dacă au cătuşe la mâini, chiar si  imobilizaţi, ei sunt în stare sa rupă catuşele. Sfântul Luca ne spune în  Evanghelia sa că demonizatul din Gadara era legat în lanţuri şi în  obezi, sfărâmând legăturile”.
 
(Arhimandrit Vassilios Bakoiannis, „Înfruntând diavolul şi vrăjitoria”,  Editura Cartea ortodoxă, Galaţi 2004)
 
De altfel, orice medic psihiatru ştie cât de puternici sunt nebunii şi câte probleme are personalul unui ospiciu cu puterile lor nefireşti.
Sugestia, hipnoza şi autohipnoza, în lumina “Filocaliei”
În lumina „Filocaliei”, sugestia, hipnoza şi autohipnoza nu sunt  altceva decât lucrarea amăgirii diavolului.
 
Cât de frumos, Sfântul Maxim Cavsocalivitul arată  semnele nălucirii  (halucinaţia) şi ale harului!:
“Sunt multe viziuni care sunt amăgiri, dar altele sunt semnele  amăgirii şi altele ale harului. Astfel, duhul amăgirii, când se apropie  de om, îi zăpăceşte mintea şi o sălbăticeşte; îi face inima aspră şi o  întunecă; îi pricinuieşte frică, temere şi mândrie; îi înăspreşte ochii,  îi tulbură creierul, îi înfioară tot trupul; îi iscă prin nălucire, în  faţa ochilor, o lumină care nu străluceşte şi nu e curată, ci roşie; îi  scoate mintea din frâu şi o îndrăceşte; îl mişcă să spună cu gura  cuvinte necuviincioase şi hulitoare. Şi cel ce vede acest duh al  amăgirii de multe ori, se mânie şi se umple de furie. El nu cunoaşte  deloc smerenia, nici plânsul şi lacrima adevărată, ci totdeauna se laudă  cu bunătăţile lui; este plin de slavă deşartă şi fără înfrânare şi  temere de Dumnezeu şi totdeauna este stăpânit de patimi. Iar la urmă de  tot îşi iese cu totul din minţi şi vine la pierzania deplină. Fie ca  Domnul să ne izbăvească de această amăgire.
 
Semnele harului sunt acestea: când vine la om harul Preasfântului Duh,  îi adună mintea şi-l face să fie cu luare aminte şi smerit, îi aduce  aminte de moarte, de păcatele lui, de judecata viitoare şi de osânda  veşnică; îi face sufletul de se frânge uşor, de plânge şi se tânguieşte;  îi face ochii liniştiţi şi plini de lacrimi. Şi cu cât se apropie mai  mult de suflet, cu atât îl mângâie mai tare prin sfintele patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos şi prin nemărginita Lui iubire de oameni  şi îi prilejuieşte minţii vederi înalte şi adevărate.”
 
Acelaşi lucru l-a spus atât de  frumos  şi Sfantul Grigorie Sinaitul:
”Fereşte-te de lucrarea imaginaţiei (phantasia) în rugăciune, altfel  vei descoperi că ai devenit fantast în loc de isihast”.
 
(Sfântul Grigorie Sinaitul, 1255-1346)
 
Să ne amintim că:
”Mistica ortodoxă este fără imagini, fără imagini este şi calea ce  duce la ea, adică rugăciunea şi meditaţia. În general, spiritualitatea  ortodoxă nu încurajază, ci chiar tinde să elimine imaginaţia, care  serveşte omului pentru a-şi reprezenta şi retrăi prin simţuri lucrurile  spirituale. Tot ceea ce provine din imaginaţia omenească este plin de  subiectivitate şi, ceea ce este şi mai rău, de senzualitate. Aceasta nu  serveşte la nimic”.
 
(Serghie Bulgakov, 1871-1944)